Er en broforbindelse over Kattegat den samfundsmæssige bedste løsning på de trafikale problemer i forbindelsen mellem øst og vest Danmark, lød spørgsmålet fra formanden for Bilfærgernes Rederiforening direktør Valter Merrild- Hansen.
På foreningens generalforsamling den 1.september 2007 i Ebeltoft efterlyste han en samfundsøkonomisk udredning, idet de foreløbige undersøgelser fra foreningen viser, at det er muligt at opgradere færgeforbindelserne over Kattegat med en investering, der kun udgør 10 pct. af broens pris på 70 mia. kr.
- Denne opgradering vil give kunderne tre afgange i timen i dagtimerne og reducere den i dag kendte rejsetid. Medens en bro over Kattegat i forhold til benyttelse af Storebæltsforbindelsen kan reducere kørslen med 100 km, reducerer færgeforbindelsen kørslen med 180 km, lød det fra Valter Merrild Hansen.
Han tilføjede: - Når billetprisen skal fastsættes er det ikke uvæsentligt, at de årlige omkostninger for at etablere nye færgeforbindelser udgør ca. 2 mia. kr., hvorimod den faste forbindelses omkostninger estimeres til 4½ mia. kr. årligt.
Anvendes eksisterende havne og færger vil denne omkostning være væsentligt under 2 mia. kr. om året.
En helheds-vurdering
Bilfærgernes Rederiforeningen peger på, at kun en samfundsøkonomisk analyse, som tager hensyn til alle væsentlige effekter, der påvirker samfundet, kan besvare spørgsmålet. Her bør som minimum indgå anlægs- og driftsomkostninger, samlede trafikgevinster, miljøomkostninger (klimapåvirkning, luftforurening, støj og uheld), indtægter fra forbindelsen samt såvel positive som negative konsekvenser for øvrige operatører, herunder ikke mindst Storebæltsforbindelsen.
- Herudover skal en række andre effekter såsom andre miljøeffekter, forsyningssikkerhed, gener under anlægsarbejde, betydning for sejladssikkerheden mv. indgå i vurderingen. Bilfærgernes Rederiforening vil foranstalte en sådan udredning med henblik på at undgå en samfundsmæssig fejlinvestering, sagde Valter Merrild Hansen.