23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Security truer global containertrafik

USA kræver røntgenscanning af alle skibscontainere til Nordamerika fra 2012 – EU og europæiske havne protesterer

USA kræver røntgenscanning af alle skibscontainere til Nordamerika fra 2012 – EU og europæiske havne protesterer

Af Lars Lassen

Præsident George W. Bush har netop underskrevet en ny lovgivning, der kræver at samtlige skibscontainere, der importeres til USA skal gennemlyses med røntgen og scannes for radioaktiv stråling fra 2012. En drastisk stramning i forhold til de nuværende regler, der ganske vist kræver en screening af forsendelsesdata på samtlige containere i oversøisk trafik, men kun egentlig fysisk scanning af udvalgte containere – typisk dem, som er fundet mistænkelige ved screeningen af de elektroniske tolddata.

Reaktionen har da også været ganske voldsom, med skarpe udtalelser fra blandt andet de tyske havne og tysk industri. EU-Kommissionen har også reageret med en nedadvendt tommelfinger og den europæiske havneorganisation ESPO forventes i denne uge at følge trop.

Scanning af samtlige containere til USA vil ikke bare være ganske kostbart, men også udgøre en reel risiko for dannelsen af en ny flaskehals på de store containerterminaler rundt omkring i Europa – og resten af verden for den sags skyld.

I Skat ser Lars Poulsen, der er scanning controller på Danmarks indtil nu eneste containerscanner ikke umiddelbart uoverkommelige problemer med USA’s krav.

- Jeg er ikke præcise tal på antallet af containere, der går fra Danmark til USA, men det er godt 10.000 om året. Det antal kan vi godt overkomme, siger Lars Poulsen til Transport-Tidende.

Den enlige danske containerscanner, der blev taget i brug i juni sidste år, har i de første 13 måneder scannet flere enheder – herunder også et betydeligt antal lastvogne og trailere, samt varebiler – end de godt 10.000 containere, der går fra Danmark til USA.

Men containerscanneren anvendes i praksis ikke til specifik scanning af USA-gående containere, men som et ekstra toldkontrolværktøj, der anvendes til meget andet end Container Security Initiative-opgaver..

- Som CSI-reglerne er i dag, så påhviler scanningsforpligtelsen den sidste havn inden den oversøiske transport. Da Danmark ikke har linietrafik på USA, er vi ikke forpligtet til at scanne containerne, forklarer Lars Poulsen.

CSI-reglerne, der blev international standard på baggrund af stramninger i USA i kølvandet på terrorangrebene 11. september 2001, rammer altså i første omgang de containerterminaler, der har direkte linietrafik til USA.

- Det kan Danmark jo også få i morgen, hvis for eksempel Mærsk beslutter at åbne en ny rute. Sker det, så er vi klar, lover Lars Poulsen.

Han lægger dog ikke skjul på, at det danske scanningsprogram er med til at holde Danmark inde i det gode selskab, når det gælder international containertransport, fordi screening og scanning i Danmark indirekte aflaster de store europæiske containerterminaler i Hamborg og Rotterdam.

- Det er naturligvis også usikkert, hvordan de nye regler i USA bliver udmøntet i Europa. Man kan sagtens forestille sig, at det bliver et krav at feeder-trafikken skal skannes og så står vi naturligvis over for en betydelig udfordring, som vil kræve ekstra ressourcer, siger Lars Poulsen, Skat.

For dyrt

I brancheorganisation Danske Havne tvivler sekretariatsleder Tom Elmer Christensen på, at Europa vil følge i USA’s fodspor og kopiere det skærpede amerikanske CSI-program.

- Det er simpelthen for omfattende og for dyrt, hvis al containertrafik skal scanes. EU-Kommissionen har allerede været ude med skarp kritik, fordi de amerikanske krav – der kun omfatter containere til USA – i sig selv er en voldsom opgave, siger Tom Elmer Christensen.

Han påpeger, at en altomfattende scanning med både røntgen og geigertællere vil kræve enorme investeringer.

- Det er tvivlsomt, at eksempelvis danske myndigheder vil påtage sig denne opgave kvit og frit. Jeg kan sagtens forestille mig, at effektiv scanning kan blive en konkurrenceparameter for containerterminalerne. Der er allerede en stor terminaloperatør, der har indført 100 procents scanning på en terminal, så USA har faktisk fået et eksempel på, at det kan lade sig gøre desværre, siger Tom Elmer Christensen.

Han påpeger, at Skat herhjemme slet ikke har den nødvendige kapacitet, da en enlige mobile scanner kun kan være et sted af gangen.

- Man må frygte, at containertrafikken bliver ’låst’ i Danmark, fordi man ikke har kapacitet på havnene i Hamborg, Bremerhafen og Rotterdam.

Lange forberedelser

På Cargo Services nye containerterminal på Århus Havn, erkender adm. direktør Thorning Bonne Larsen, at scanning sagtens kan blive en konkurrenceparameter i fremtiden.

- Der vil være plads til den slags faciliteter på den nye terminal, men det kræver mange og lange forberedelser, hvis det skal fungere optimalt, så det ikke bliver en flaskehals. Scanningsfaciliteterne skal matche de automatiserede processer som vi har indført netop for at forbedre effektiviteten. Der er altså ikke noget man finansierer og gennemfører fra dag til dag, siger T.B. Larsen til Transport-Tidende.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.08