- Det er naturligt, at der i Danmark altid er megen fokus på de rederier, der med succes besejler ”De 7 Verdenshave”, med deres kæmpestore skibe, lyder det fra Eimskip, som dog har haft sin egen succes ved at skille sig lidt ud fra mængden
Det er dog ikke fordi Eimskip glemmer de store have. Rederiet besejler fortsat Nordatlanten og fornægter ikke sin base på Island
- Men ikke desto mindre satser vi pt. voldsomt på short sea shipping. Primært i Østersøen og den nære del af Nordsøen, men også lokalt i Sydøstasien, hvor vi dog foreløbigt kun opererer ét skib, fortæller Branch Office Manager for Eimskip Denmark A/S Michael Møller Pedersen og fortsætter
- I Østersøen købte vi sidste år først rederiet Kursio LInja og siden 65 procent af Containerships. Begge disse rederier er short sea operatører med dør/dør som hovedaktivitet og med Østersøen som den maritime hjemmebane. Opkøbet var det største synlige skridt i retning mod Eimskips strategi om at blive en af Europas førende virksomheder inden for short sea shipping
Men allerede i årene op til disse opkøb havde Eimskip-koncernen opkøbt og integreret bl.a. Faroe Line og CTG Norway.
Sideport fryseskib
Også på et andet punkt skiller man sig ud fra mængden: Eimskip har sammen med det 100% ejede søsterselskab CTG Eimskip A/S indsat et sideports-fryseskib i fast rutefart mellem Danmark og Rusland/Letland med op til tre månedlige afgange.
Hvert skib laster ca. 1500 tons frosne fødevarer østgående og vestgående læsses industrigods.
- I begge retninger tilbyder vi en dør/dør service i samarbejde med lokale vognmandsfirmaer, der forestår den videre transport frem til slutmodtager. Eimskip har egne kontorer i alle anløbshavne, og servicen er derfor i top i lighed med f.eks. containertrafikkerne, fremhæver Michael Møller Pedersen.
Han vedgår, at disse sideportsskibe gennem årene af mange såkaldte eksperter er dømt fortidige:
- Men vi fortsætter med at videreudvikle konceptet, og vi har en række nybygninger i ordre. Så sent som i maj måned fik vi endnu et af disse spændende og meget hurtigtgående skibe leveret, og i lighed med alle tidligere Eimskip-nybygninger blev skibet opkaldt efter et islandsk vandfald; i dette tilfælde Dalfoss.
Fryseaktiviteter
I tilknytning til sø-aktiviteterne og de dermed forbundne havneaktiviteter, har Eimskip udvidet sine frysehusaktiviteter i specielt Nordamerika, men senest også engageret sig i New Zealand, Australien og i Sydamerika.
Til at binde disse mange frysehuse sammen – i dag ejer og driver Eimskip langt over hundrede frysehuse – har rederiet et netværk af bookingkontorer verden over, der forestår transport af frosne fødevarer mellem leverandører og kunder
- Via vore frysehuse har vi mulighed for at tilbyde en lang række services såsom simpel oplagring, plukning, omemballering etc. på vegne af f.eks. en dansk kunde på trods af, at varerne måske ligger i Sydamerika og skal leveres til en kunde i Asien. Alt klares via kontakt til én eneste Eimskip-medarbejder i kundens eget hjemland; i dette tilfælde Danmark. Fortæller Michael Møller Pedersen.
Eimskip har nu kontorer i 35 lande, og de seneste skud på stammen er Vietnam og Japan. Vietnam eksporterer store mængder fisk og seafood til Skandinavien, og Japan er en af Danmarks væsentligste aftagere af en lang række fødevarer herunder udenlandske fødevarer, der markedsføres af de mange succesfulde danske handelshuse.
Vognmandsvirksomhed
I Danmark ligger Eimskips hovedkontor i Århus, mens afdelingen i Hirtshals rent faktisk har flere medarbejdere og driver selvstændig terminaldrift, pakhusoperation samt vognmandsvirksomhed såvel indenlands som på de nære eksportmarkeder.
- På trods af vores mangfoldighed er vi ikke bange for at påstå, at vi holder fokus. Koncernens hovedfokus har altid ligget på transport på Nordatlanten og på short sea samt på international transport- og logistikaktiviteter i forbindelse med frosne og letfordærvelige fødevarer, der kræver stor ekspertise og engagement fra de medarbejdere, der håndterer kundernes varer, hvad enten det er fysisk eller rent administrativt, lyder det fra Michael Møller Pedersen.