23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Uklarhed på havnene

Danske Havnevirksomheder ønsker sammen med HTS og en række andre organisationer dialog med Færdselsstyrelsen om tilladelser for containertrucks, reach-stackere o.l.

Danske Havnevirksomheder ønsker sammen med HTS og en række andre organisationer dialog med Færdselsstyrelsen om tilladelser for containertrucks, reach-stackere o.l.

Baggrunden er en række henvendelser fra transportvirksomheder, stevedorevirksomheder, forhandlere mv. Der er uklare tilladelsesforhold for køretøjer som containertrucks, reach stackere, mafi-vogne, terminaltraktorer mv., som bruges til håndtering af gods på bl.a. havne-, terminal- og fabriksområder og lagerhoteller, men ikke til egentlig transport af gods.

Dertil kommer, at politiet foretager razziaer på bl.a. havnene i et forsøg på at håndhæve de meget uklare regler.

Hurtig dialog

De øvrige organisationer bag henvendelsen af ITD, Danmarks Rederiforening, Danske Havne, Danmarks Skibsmæglerforening og DI.

- Organisationerne ønsker at få en hurtig dialog med Færdselsstyrelsen om problemerne og hurtigst muligt at få sat ind med klare og mere generelle tilladelsesforhold for disse køretøjer, siger chefkonsulent Anne Mette Koch Bangsgaard, HTS.

De berørte organisationer foreslår, at afklaringen sker gennem en revision af det såkaldte havnecirkulære fra 1975.

Administrativt bøvl

Godsoperatører på havne- og terminalområder håndterer dagligt store mængder af gods med vidt forskellige dimensioner, og de bør efter organisationernes mening være dækket af en enkel og overskuelig lovgivning, som relaterer sig til de opgaver, køretøjer og godsdimensioner, som findes på bl.a. havne- og terminalområder i dag.

Godsoperatørerne bør ikke være tvunget til at bruge ressourcer i hverken administrativ eller logistisk henseende på at søge om tilladelse til at håndtere individuelle sendinger af gods på havne- og terminalområder, mener Danske Havnevirksomheder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094