23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fremgang for rekruttering til hele Det Blå Danmark

Der bruges alene i år 2 milliarder kroner i medierne for at tiltrække unge mennesker til det danske erhvervsliv – Men søfarten er ved at få fat i den lange ende. Der noteres fremgang på alle vigtige uddannelsesområder

Der bruges alene i år 2 milliarder kroner i medierne for at tiltrække unge mennesker til det danske erhvervsliv – Men søfarten er ved at få fat i den lange ende. Der noteres fremgang på alle vigtige uddannelsesområder

Af Finn Bruun

Med til de store ambitioner som præger søfarten i disse år, hvor Danmark både satser på at blive Europas førende søfartsnation og bringe København på verdenskortet som en maritim metropol, hører en betydelig tilgang af dygtige unge mennesker.

Og som i som mange andre erhverv er situationen også på det maritime område præget af vanskelighederne ved at rekruttere unge til uddannelserne.

- Men det går fint, siger specialkonsulent i Danmarks Rederiforening Michael Elwert, som står for Det Blå Danmarks rekrutteringskampagne.

Det er jo ikke kun i Danmark, at der er problemer men at skaffe tilstrækkelig tilgang til erhvervene.

- Ser man på Vesteuropa, hvor gennemsnitsalderen i dag er 40 år, så oplever vi, at der for hver person, som indtræder i arbejdsstyrken er tre som går fra. Det er en stor udfordring. Til sammenligning er gennemsnitsalderen i Latinamerika kun 20 år. Derfor arbejder vi i søfarten ikke kun med rekruttering i Danmark men globalt.

Dansk beskæftigelse

- Men vi lægger stor vægt på, at rekruttere som mange som muligt herhjemme, så vi hele tiden har en betydelig dansk beskæftigelse ombord på vore skibe.

Michael Elwert lægger vægt på, at de unge ikke på noget tidspunkt har fravalgt en maritim karriere. Men de har ikke vidst, hvor store mulighederne var. Det har ej heller deres forældre eller for den sags skyld uddannelsesvejlederne.

De unges kendskab til mulighederne er dog klart stigende viser den seneste måling. Derfor fortsætter kampagnen, for det er langt fra nok, at man i år har nået sit mål med 200 optagne på skibsofficer-uddannelsen ud fra et tre gange så stort antal ansøgere. Derfor lægges der et stort arbejde i at få budskabet om karrieremulighederne ud også til vejlederne. Michael Elwert oplyser således, at der er planlagt flere arrangementer for vejlederne, således, at man snart er oppe på, at have fået 1.000 vejledere i tale.

Også på DTUs ingeniøruddannelse, hvor der bl.a. uddannes skibsingeniører er interessen steget. Der var i år 30 procent flere ansøgere. Desuden er der ansat over 100 shipping-trainees og elever udvalgt blandt 2700 ansøgere.

I øvrigt fremhæver Søfartsstyrelsen, at der i regeringens forslag til finanslov for 2008 er lagt op til at indføre frit optag på skibsofficersuddannelsen og maskinmesteruddannelsen.

De hidtidige rammer har kunnet rumme alle kvalificerede ansøgere, men - set i lyset af erhvervenes efterspørgsel efter maskinmestre og skibsofficerer - ønsker regeringen nu at fjerne enhver potentiel barriere for øget rekruttering. Ordningen med det fri optag evalueres i 2009.

Ikke blot til søs

I kampagnerne slår Det Blå Danmark også på, at en maritim uddannelse ikke blot handler om at sejle på verdenshavene. Der er masser af attraktive job i land – både som alternativ til en uddannelse til søs og som et karrieretrin efter, at man har været til søs i nogle år.

Det maritime Danmark er jo både rederierne, shipping, maritim industri og service samt offshore.

- Uddannelsen er så bred, at der er store muligheder, når man går i land efter at have sejlet, siger Michael Ewert, som fremhæver, at det i kampen om de unge spiller en rolle, at søfarten er et succes-erhverv og et globalt erhverv. Det globale falder i moderne unges smag – desværre ser man jo ikke så meget til de store skibe i de danske havne. Det betyder ikke så meget for os rent kommercielt, men vi kan ikke på samme måde som andre erhverv synliggøre vores tilstedeværelse så ofte, påpeger han.

Men når der når de store Mærsk containerskibe er inden for rækkevidde, benytter man chancen til at vise dem frem for de unge – f.eks. i Århus havn.

- Så selv behovet for nyrekruttering ikke bliver mindre, mener Michael Elwert, at man alligevel har godt fat kampagnemæssigt. Det er et langt sejl træk, og når vi f.eks. henvender os til børn og unge i folkeskolen går der jo nogle år, før de begynder at interessere sig for deres fremtid. Og så har vi forhåbentlig vist dem de muligheder vi har at tilbyde, sgier han

BREAKING
{{ article.headline }}
0.091