23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Enorme investeringer i tyske havnes bagland

Den tyske pendant til banestyrelsen har beregnet at væksten i godstrafikken vil kræve udbygning af de tyske havnes jernbaneforbindelser for 15 mia. euro.

Den tyske pendant til banestyrelsen har beregnet at væksten i godstrafikken vil kræve udbygning af de tyske havnes jernbaneforbindelser for 15 mia. euro.

De store tyske havne nyder allerede i dag godt af en høj kapacitet på jernbaneforbindelserne til havnes bagland. Men med en forventet vækst i transportarbejdet til og fra det tyske havne til 150 milliarder tonkilometer i 2015, så rækker det nyværende skinnenet slet ikke. Deutsche Bahn Netz AG – der kan sammenlignes med banestyrelsen herhjemme – har beregnet, at væksten i godsmængderne vil kræve udbygning af havnens forbindelseslinier til det tyske jernbanenet for 15 milliarder euro. Det svarer til 115 milliarder kroner eller fire faste forbindelser over Femern Bælt.

Fordobling i Hamborg

Tallene kom frem ved præsentationen af ’Masterplan Schiene Seehafen-Hinterland Verkehr’ i Hamborg i går.

Det svimlende beløb er beregnet i en uvildig rapport, som DB Netz AG og Hamborg Havn har fået udarbejdet.

Hamborg Havn spås eksempelvis en fordobling af containeromsætningen til 18 millioner TEU i 2015. Det vil tredoble trafikken på jernbane til 4,5 mio. TEU.

Ser man ti år længere frem, forventer Hamborg Havn en containeromsætning på 27 til 30 mio. TEU. Samlet set forventes der en gennemsnitlig årlig vækstrate på 4,6 procent på de 15 største tyske Nordsø- og Østersøhavne.

Beskedne i Danmark

Danske erhvervshavne har længe skuet med misundelse på de forholdsvis rundhåndede statslige investeringer i de konkurrerende tyske havnes infrastruktur i baglandet. Men herhjemme er ambitionsniveauet anderledes beskedent. Danske Havne bad kort før sommerferien om statslige investeringer i infrastrukturen i havnenes bagland for omkring to milliarder kroner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094