Tyskland overvejer at adskille person- og godstrafik på overbelastede strækninger og knudepunkter.
Det tyske forbundstrafikministerium er i gang med en ny masterplan for godstrafik og logistik, der skal finde løsninger på de voldsomme udfordringer som konstant stigende person- og godstrafik stiller infrastrukturen over for. Som et led i forberedelserne til den nye masterplan, har ministeriet afhold seks workshops.
Et af resultaterne er et forslag om at adskille gods- og persontrafik på de mest belastede strækninger og knudepunkter.
I praksis
Det kom frem, da forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee præsenterede detaljer fra arbejdet med den nye masterplan ovre for repræsentanter for repræsentanter for relevante branche- og interesseorganisationer i Berlin.
Det fremgår ikke af det oplyste, hvordan en sådan adskillelse skal foregå i praksis ude på veje og jernbaner. Men set med godsbriller, så må man frygte, at det ender i en slags trafikpolitisk apartheid, hvor godstransporten henvises til sekundære ruter.