For kun 1,5 milliard kr. kan de store og virkelig dyre brobyggerier udskydes, og det er der god samfundsøkonomi i, siger formanden for Danske Havne, Uffe Steiner Jensen
Han peger på, at de danske havne har givet Infrastrukturkommissionen et godt tilbud. Det er billigt, og det virker: Vi kan aflaste det overfyldte vejnet. Der er masser af plads til transport på vandet, og i havnene skaffer vi plads til at modtage, behandle og distribuere de store godsmængder.
- Vi er glade for, at Infrastrukturkommissionen ser ud til at tage budskabet til sig. For det bør være en statslig opgave at sikre gode og trafiksikre vej- og baneforbindelser mellem havne og det overordnede transportsystem. Miljøet får også store fordele, siger han og gør opmærksom på, at der – ”hellig krig” om broer eller ej – vil være behov for forbedrede veje til Kalundborg, Odden og Århus.
- Dem bør vi forbedre hurtigt, og ind til en Kattegatbro måtte vise sig nødvendig, kan vi forbedre Øst- Vest trafikken med flere færgeafgange. Færgedrift med måske 20 min. interval over Kattegat vil være effektivt, hurtigt og væsentligt billigere end en bro, mener havneformanden.
Foto: Uffe Steiner Jensen t.h.