Regeringens forhøjede dieselafgifter et utroværdigt holdningsskift, lyder det fra DTL
Regeringens beslutning om at forhøje dieselafgifterne er et utroværdigt holdningsskift, mener DTL. Den forhøjede dieselafgift vil efter planen træde i kraft 15. januar 2008, og allerede fra det første år betyde ekstraudgifter for det danske transporterhverv på 50 mio. kr.
- Vi undrer os over, at regeringen jagter transporterhvervet med nye afgifter, når Venstre kritiserede Socialdemokraterne for præcis det samme for bare få måneder siden. Det er en meget pudsig kovending, siger adm. direktør i DTL Erik Østergaard.
Forhøjelsen af afgiften er en del af finansieringen af regeringens nye skattepakke, der rækker frem til 2015, og da dieselafgiften skal stige hvert år frem til 2015, vil den samlede ekstraregning til transporterhvervet i perioden løbe op i 1,8 milliarder kr.
DTL er meget kritisk over for, at regeringens skattelettelser skal betales af et i forvejen trængt transporterhverv.
HTS: Det er uklogt
Også HTS-direktør Michael Svane advarer mod afgiftsforhøjelsen.
- Det er jo en tilbagevenden til tiden før skattestoppet, hvor man lige satte afgifterne på transporterhvervet op uden videre. Det er uklogt, for det skader erhvervets internationale konkurrence-evne og er i modstrid med regeringens egne intentioner om at få et aktivt erhverv, som kan klare sig i globaliseringen, siger Michael Svane.