23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye Scania-motorer

Euro 5 motorer med to-trins EGR holder nu deres indtog hos Scania. Miljøkravene klares op til 480 hk uden anvendelse af SCR-katalysatorer

Euro 5 motorer med to-trins EGR holder nu deres indtog hos Scania. Miljøkravene klares op til 480 hk uden anvendelse af SCR-katalysatorer

Det har længe rumlet at den svenske lastvognsproducent Scania ville lancere nogle nye motorserier, som ville kunne matche Euro 5 normen uden at skulle anvende SCR-katalysatorer og dermed produktet AdBlue. Nu skete det så. I hvert fald for de to nye rækkemotorserier på henholdsvis ni og tretten liter slagvolumen. Scania har virkelig fundet de vise sten ved hjælp af en række nye løsninger, eller rettere løsninger, som ikke tidligere har været anvendt hos Scania.

Det gælder anvendelsen af VGT turbo (variabel turboladning), der har været standardudstyr på Ivecos Cursormodeller i mange år. Commonrail har også været i brug hos konkurrenter i mange år, nu introduceres det også hos den svenske producent. Scania har sammen med Cummins udviklet sit eget brændstofindsprøjtningssystem, Scania XPI (extra high pressure injection), der arbejder med tryk på helt op til 2400 bar. Men den største nyhed er nok Totrins EGR (udstødningstilbageførsel), der køler luften fra udstødningen, som skal genbruges, i to trin.

I første trin køles udstødningsluften som skal tilbage til indsugningen i en vandkølet EGRkøler, der sidder på langs af motortoppen. Derefter sendes luften gennem en ny køler, som sidder ude over intercoolerens køler ved motorens store køler. I denne anden køler sker afkølingen udelukkende med luft til luft.

Det er dog nok ikke alle Scania-kørere som bliver lige begejstrede. De nye V8 motorer i Euro 5, vil nemlig fortsat være udstyret med SCR-katalysatorer, og skal derfor også anvende AdBlue til efterbehandling af udstødningen. Det virker ikke lige som om, der er en løsning på vej det første års tid. Den nyopdaterede V8 motorserie kan i Euro 5 versioner leveres som hidtil med 500 hk og nu også med 560 og 620 hk. Alle de nye motorer opnår hurtigt et højt moment allerede ved et lavt omdrejningstal.

Også nyt førerhus

Blandt nyheder er også nyt førerhus samt muligheden for at få P førerhuset med Highline tag. Det nye G førerhus har lidt mere motorkasse inde i førerhuset, og er bestemt en god løsning, for mange af dem der vælger et chassis til tippelad, hejs, kran etc. De har jo ikke har det samme behov for at sidde højt, som eksportchaufføren, der skal køre Europa tyndt har.

Scania har igen fået sat fokus på udviklingen, specielt den miljømæssige, som om noget er en hård nød at knække for lastvognsproducenterne. Med introduktionen af de nye motorserier har Scania også fået manifesteret sin position som en helt uafhængig og selvstændig lastvognsproducent, selv om VW og MAN måske stadig arbejder i kulisserne for en større løsning.

Læs mere på mandag i det nye nummer af Danmarks Transport-Tidende.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078