23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fik 20 nye Euro 5 trækkere

Midtjysk transportfirma har nu udelukkende Euro 5 trækkere

Midtjysk transportfirma har nu udelukkende Euro 5 trækkere

Det høje miljøniveau har for alvor holdt sit indtog hos det midtjyske transportfirma Edvard Jensen’s Eftf. A/S i Herning. Firmaet var blandt de allerførste, som allerede for to år siden tog springet og anskaffede sig fem nye Mercedes Actros med Euro 5 motorer. Med Italien som hoveddestination og ugentlige passager af både Tyskland og Østrig viste det sig hurtigt at være en god idé, så allerede sidste år kom der yderligere fem Actros med Euro 5 motorer til.

Da firmaet for nyligt stod for at skulle udvide vognparken med otte nye trækkere, blev direktør Mogens Jensen fra Edvard Jensen’s Eftf, enig med salgschef Frank Pedersen hos Ejner Hessel A/S om, at man samtidig udskiftede alle de lastvogne der ikke opfyldte Euro 5 normen.

Så i stedet for blot at få leveret otte nye trækkere, blev det til en samlet ordre på 20 nye toakslede færdigopbyggede trækkere af typen Actros 1846 MP II med Euro 5 motorer og PowerShift gearkasse, der er den nye og meget roste transmission fra Mercedes med automatiseret gearskifte.

Store forventninger

Aftalen blev skruet sådan sammen, at de ti første Actros skulle leveres lige op til den første september, mens de brugte trækkere allerede blev afleveret ved udgangen af juli måned, så transportfirmaets chauffører kunne holde sommerferie i hele august måned. I den periode ligger alting nærmest alligevel stille i Italien.

I fredags fik Edvard Jensen’s Eftf A/S så leveret de første ti nye Mercedes Actros 1846 ud af den samlede pakke på 20 nye.

De sidste ti vil blive leveret i slutningen af denne måned, så det midtjyske transportfirma ved udgangen af måneden vil have i alt 30 Mercedes Actros, der vel at mærke alle er Euro 5 klassificerede.

Direktør Mogens Jensen siger til TTN, at firmaet udelukkende har gode erfaringer med de ti første Actros med SCR-katalysatorer. Nu har man forventninger til, at de 20 nye Actros takket være den nye PowerShiftgearkasse vil køre endnu mere brændstoføkonomisk.

Mogens Jensen lægger ikke skjul på, at brændstofforbrugsfaktoren er af afgørende betydning. Et udsving på et par hundrede meter mere eller mindre på en liter diesel, kan være forskellen på succes eller fiasko i driften.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078