En opdatering af færgeforbindelserne over Kattegat kan gennemføres for en tiendedel af investeringen i en bro, lyder det fra Bilfærgernes redere
- Er en broforbindelse over Kattegat den samfundsmæssige bedste løsning på de trafikale problemer i forbindelsen mellem øst og vest Danmark, lød spørgsmålet fra formanden for Bilfærgernes Rederiforening direktør Valter Merrild-Hansen på foreningens generalforsamling i lørdag Ebeltoft
Her efterlyste han en samfundsøkonomisk udredning, idet de foreløbige undersøgelser fra foreningen viser, at det er muligt at opgradere færgeforbindelserne over Kattegat med en investering, der kun udgør 10 pct. af broens pris på 70 mia. kr.
- Denne opgradering vil give kunderne tre afgange i timen i dagtimerne og reducere den i dag kendte rejsetid. Medens en bro over Kattegat i forhold til benyttelse af Storebæltsforbindelsen kan reducere kørslen med 100 km, reducerer færgeforbindelsen kørslen med 180 km, lød det fra Valter Merrild Hansen.
På den baggrund efterlyste han en samfundsøkonomisk udredning. Heri bør mindst
indgå anlægs- og driftsomkostninger, samlede trafikgevinster, miljøomkostninger (klimapåvirkning, luftforurening, støj og uheld), indtægter fra forbindelsen samt såvel positive som negative konsekvenser for øvrige operatører, herunder ikke mindst Storebæltsforbindelsen, mente han.
Læs mere i Danmarks Transport-Tidende nr. 16, som udkommer på mandag den 10. september