Delstatstrafikminister kræver tysk storskalaforsøg med modulvogntog efter et års positive erfaringer i Niedersachsen.
Det er godt et år siden, at den tyske delstat tillod et meget afgrænset forsøg med de såkaldte gigaliners, der har samme vogntogslængde som de svenske modulvogntog, men kun en tilladt totalvægt på 40 tons.
Delstatens trafikminister Walter Hirche har nu gjort sig til talsmand for et landsdækkende storskalaforsøg med nye og mere effektive vogntogstyper.
- Tyskland har brug for hurtig indførelse af innovative løsninger. Mange af de skrækscenarier, der blev opstillet for Niedersachsens forsøg med gigaliners, har vist sig at være helt grundløse, udtaler Walter Hirche.
Han fremhæver en rapport fra Universitetet i Leibniz, der viser at de 25,25 meter lange gigaliners kan yde et stort bidrag til at holde igen på den eksplosive vækst i lastvognstrafikken, der følger med de høje vækstrater for godsarbejdet på vej. Rapporten fremhæver også de miljømæssige gevinster.
- Ser man på den miljømæssige gevinst ved de store vogntogskombinationer, så burde de snarere kaldes for Øko-linere, siger Hirche.