23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nu er det snart OBF1+ dag

Løbende introduktion af NOx sensorer i nye Scania lastvogne

Løbende introduktion af NOx sensorer i nye Scania lastvogne

Der er ikke så lang tid til den første oktober, hvor de nye bestemmelser om emissionskontrol på alle nye lastvogne træder i kraft. Den nye emissionskontrol kaldes hos visse producenter OBD1+, fordi det er et On Bord Diagnosesystem, der kontrollerer udslippet, og som går ind og begrænser trækkraften, hvis der er uregelmæssigheder. Den slags giver ofte sved på panden hos lastvognsimportører og forhandlere, samt ikke mindst hos kunder, der måske har købt en ny lastvogn og har den stående under en længevarende opbygning.

Dispensation

Vi har spurgt hos Scania Danmark A/S om hvordan situationen er på dette felt. Informationschef Mikael Friis siger til ttn:

- Scania har løbende indført NOx-sensor i produktionen for de relevante modeller, og der er indtil nu registreret ca. 80 Scania med NOx-føler i Danmark. Til det danske marked har de relevante Scania-modeller været specificeret med NOx-føler fra og med juni produktion. Det vil sige, at der er hjemkommet en hel del biler, som nu er under opbygning, men endnu ikke registreret. Vi forventer derfor at skulle søge dispensation til mindre end 100 biler, som ikke når at blive registreret inden den første oktober. Som det er tradition ved indførelsen af nye krav, gives der normalt dispensation på op til 10 procent af de foregående 12 måneders nyregistreringer, slutter Mikael Friis.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097