Mange vognmænd og lastbilejere er netop nu ved at tilpasse sig de nye Euro 4 og 5 normer, hvor mange lastvogne skal anvende AdBlue for at kunne overholde kravene
Men ude i horisonten begynder den næste norm Euro 6 så småt at vise sig. Næste step på miljøtrappen er jo som bekendt allerede til den første oktober i år, hvor alle nye lastvogne skal være udstyret med det, som nogle lastvognsproducenter kalder OBD1+ og andre slet og ret kalder det fase 2. Det nye er, at On Board Diagnosesystemet indføres første oktober indføres. Det er groft sagt en sensor i udstødningen, som bl.a. kontrollerer, at Nox niveauet ikke overskrides.
Sker der en overskridelse f.eks. fordi man er kørt tør for AdBlue, eller hvis der er hældt vand i tanken eller lignende, så systemet ikke kører effektivt, reduceres motorens moment med 40 procent. Momentreduktionen sker når motoren startes igen efter at have været stoppet første gang efter, at OBD-systemet har konstateret en uregelmæssighed.
Mauten er en joker
Det efterfølgende trin å miljøstigen for lastbiler er, når Euro 5 normen indføres 1. oktober 2009. Men her kan den tyske Maut komme ind i afgiftsspillet som den store joker.
Den første oktober 2008 forventes afgiften på Mauten i Tyskland, hvor der netop er varslet stigninger til den første september, at falde tilbage til det nuværende niveau.
Det skyldes. at tilskuddet til Euro 5 lastvogne til den tid vil bortfalde. Men i den tyske regering arbejdes der på, at tilskuddet kan videreføres til nye lastvogne med motorer, som opfylder Euro 6 Normen, hvor kravene ikke engang er fastsat endnu.
Sker det, vil Mauten nok blive fastholdt i det nye højere niveau, og mange vognmænd i Tyskland vil derfor allerede om et år begynde at efterspørge nye lastvogne med motorer der miljøklassificerede i henhold til Euro 6.