23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maut vil fremskynde Euro 6

Mange vognmænd og lastbilejere er netop nu ved at tilpasse sig de nye Euro 4 og 5 normer, hvor mange lastvogne skal anvende AdBlue for at kunne overholde kravene

Mange vognmænd og lastbilejere er netop nu ved at tilpasse sig de nye Euro 4 og 5 normer, hvor mange lastvogne skal anvende AdBlue for at kunne overholde kravene

Men ude i horisonten begynder den næste norm Euro 6 så småt at vise sig. Næste step på miljøtrappen er jo som bekendt allerede til den første oktober i år, hvor alle nye lastvogne skal være udstyret med det, som nogle lastvognsproducenter kalder OBD1+ og andre slet og ret kalder det fase 2. Det nye er, at On Board Diagnosesystemet indføres første oktober indføres. Det er groft sagt en sensor i udstødningen, som bl.a. kontrollerer, at Nox niveauet ikke overskrides.

Sker der en overskridelse f.eks. fordi man er kørt tør for AdBlue, eller hvis der er hældt vand i tanken eller lignende, så systemet ikke kører effektivt, reduceres motorens moment med 40 procent. Momentreduktionen sker når motoren startes igen efter at have været stoppet første gang efter, at OBD-systemet har konstateret en uregelmæssighed.

Mauten er en joker

Det efterfølgende trin å miljøstigen for lastbiler er, når Euro 5 normen indføres 1. oktober 2009. Men her kan den tyske Maut komme ind i afgiftsspillet som den store joker.

Den første oktober 2008 forventes afgiften på Mauten i Tyskland, hvor der netop er varslet stigninger til den første september, at falde tilbage til det nuværende niveau.

Det skyldes. at tilskuddet til Euro 5 lastvogne til den tid vil bortfalde. Men i den tyske regering arbejdes der på, at tilskuddet kan videreføres til nye lastvogne med motorer, som opfylder Euro 6 Normen, hvor kravene ikke engang er fastsat endnu.

Sker det, vil Mauten nok blive fastholdt i det nye højere niveau, og mange vognmænd i Tyskland vil derfor allerede om et år begynde at efterspørge nye lastvogne med motorer der miljøklassificerede i henhold til Euro 6.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078