Søfartsstyrelsens opklaringsenhed har udsendt søulykkes-rapport om VILLUM CLAUSEN's påsejling af nordre ydermole ud for Rønne Havn den 14. december 2006.
Påsejlingen af molen skete i mørke og under forhold med kraftig vind og medløbende sø. Der var ingen passager ombord, og skibet kunne kort tid efter ulykken sejles sikkert i havn for egen kraft.
Tre besætningsmedlemmer kom lettere til skade ved påsejlingen
Ifølge en prognose fra DMI var den signifikante bølgehøjde inden for det tilladte.
Opklaringsenheden mener, at hovedårsagen til, at skibet mistede styringen var, at skibet kom op at ”surfe” i den medløbende sø. Skibets fart i forhold søen har været af afgørende betydning for at broholdet ikke efterfølgende kunne ikke kunne få skibet tilbage på kursen.
Vinden kom delvist ind på bagbord låring, hvilket kan have medvirket til, at skibet skar ud til bagbord . Skibets agterende - og derved også styrejetterne - kan være blevet løftet ud af vandet, hvorved skibets manøvre-evne momentvis kan have været nedsat (5.3).
Skibets fart havde en væsentlig indflydelse på hændelsesforløbet, både med hensyn til muligheden for at korrigere den farlige kurs mod molen og muligheden for at stoppe, da styringen mistedes. Opklaringsenheden finder det ikke sandsynligt, at ændringen ved bovpropellertunnellerne har haft betydning for hændelsesforløbet på ulykkestidspunktet og mener ikke, at tekniske fejl var medvirkende ved påsejlingen.