IMO indfører internationale regler om miljøbeskyttelse af tanke til skibet egen brændselsolie.
Man er for længe siden holdt op med at bygge tankskibe uden dobbeltskrog omkring olielasten, og nu er man i den internationale søfartsorganisation IMO gået et skridt videre i miljøbeskyttelsen ved at indføre internationale regler om beskyttelse af tanke til skibets egen brændselsolie.
Formålet med reglerne er at minimere risikoen for udslip af brændselsolie fra skibe, som bliver udsat for en kollision eller en grundstødning. Ved at beskytte tankene med en dobbeltbund og en dobbelt klædning kan man forhindre, at der går hul på selve tanken ved mindre skader.
Grænse for mængden
Ved meget alvorlige ulykker kan skaden imidlertid blive så dyb, at tanken alligevel bliver skadet. Derfor er der også indført en grænse for, hvor store mængder brændselsolie der må være i hver enkelt tank. Det vil være gældende for skibe, hvor der indgås kontrakt efter 1. august 2007, og som bliver afleveret efter 1. august 2010.