I diskussionen om CO2 udledning fra skibsfarten, peger Danmarks Rederiforeningen på, at det under alle omstændigheder er lavt i forhold til det transportarbejde, skibene udfører - uanset om man bruget tallet 2 procent
- Danmarks Rederiforening anvender tallene fra den engelske Stern-rapport, som har fundet bred anvendelse, og som giver en indikation af skibsfartens udledning, der vurderes at ligge i størrelsesordenen et par procent af den totale udledning af drivhusgasser, lyder det fra rederierne.
- Ligesom andre opgørelser har også denne været udsat for kritik. Vi udelukker ikke, at tallet kan være højere end 2 procent, selvom Det Internationale Energiagenturs opgørelse ligger på niveau med Stern-rapporten, men det centrale er, at det under alle omstændigheder er lavt i forhold til det transportarbejde, skibene udfører. Skibsfarten står for 90 procent af verdenshandlen. Afgørende er imidlertid, at dansk skibsfart er rede til at bidrage til yderligere forbedringer og går konstruktivt ind i dette arbejde, hvor alle brugbare teknologiske muligheder naturligvis skal udnyttes.
Luft og sø – æbler og pærer
I en kommentar i Børsen fra for nylig gjorde rederiforeningens formand, Lauritzen-direktør Torben Janholt, opmærksom på, at det nok kan være relevant at sammenligne søfartens energiforbrug med luftfartens, men ikke i alle tilfælde
Luftfarten transporterer primært passagerer, mens skibsfarten er hjertet i globaliseringen af verdensøkonomien og transporterer massive mængder af gods f.eks. olie, stål, fødevarer samt selvfølgelig enorme mængder af alverdens forbrugsgoder og fødevarer i containere. At søfarten skulle udlede det dobbelte af luftfarten er mest en sammenligning af æbler og pærer, men for begge transportformer gælder, at erhvervene aktivt arbejder for at forbedre energiforbruget og fortsat vil gøre det – både som konsekvens af CO2 debatten og fordi brændstofudgiften for den enkelte virksomhed er en så væsentlig del af de daglige udgifter, kommenterer Torben Janholt.