Kurer-virksomhed med stabil vækst
Udfører transportopgaver for meget forskellige kundegrupper
Af Finn Bjerremand
- Det går stille og roligt, siger kurervognmand Chr. Jessen Fredericia til Danmarks Transport Tidende om væksten i virksomheden Fredericia Bud og Kurertransport.
- Vi ligger konstant på ti kurer vogne, og fra virksomhedsstarten tilbage i 1999 betyder det, at der i groft snit har været en vækst 1,25 kurerbiler hvert år.
- Men det fortsætter ikke, siger vognmanden, der startede med selv at køre med en enkelt kassevogn.
- Vi holder os nok på de ti vogne, der er fordelt på to med presenningoverbygning, mens resten er kassevogne. Ud af de ti vogne, er de fem udstyret med lift, så de selv kan laste og losse, fortæller han.
Ved siden af kurerforretningen har vognmand Chr. Jessen dog også bygget en vognmandsforretning op med tyve trækkende enheder, der både omfatter forvogne og trækker-trailerkombinationer.
Kundemassen i kurerforretningen består af alle typer kunder, lige fra megastore speditionsvirksomheder, industri- og handelsvirksomheder til private kunder, der lige har et transportproblem som skal løses.
Transportopgaverne er typisk små og store forsendelser, der skal af sted med det samme.
Svingende
- Efterspørgslen i branchen er meget svingende, siger Chr. Jessen.
- I perioder kører vi bare løs, i andre perioder går det lige mere trægt. Vores virksomhed er opbygget som en hel neutral og uafhængig transportforretning, et forhold som betyder, at vi kan køre for hvem som helst.
- Vi driver heller ikke noget lager eller lignende, så vi kan komme til at konkurrere med vore kunder, påpeger han.
Virksomheden overtog i november 2005 det nuværende domicil i Erritsø, hvor der 5000 m2 grund og en kombineret administrationsbygning og garagehal på 742 m2.
Rekruttering
Om det store problem med rekruttering af personale, siger vognmand Chr. Jessen:
- Jeg synes det går godt, specielt til bud- og kurerdelen, hvor udbudet af arbejdskraft er betydelig større. Der kræves jo kun et almindeligt kørekort til personbil for at køre en kassevogn på under 3500 kg totalvægt.
- Men det er alligevel ærgerligt, når man har haft en grøn chauffør på farlig godskursus, og så opleve, at vedkommende slutter i jobbet efter et par uger.
Ud over ca. 30 chauffører, er der tre i administrationen nemlig kørselsleder Svend Jensen, samt vognmand Chr. Jessen og hans kone Lizzie Jessen. Lizzie Jessen står for al bogholderiet.