Den nye Fiat Scudo er næsten vokset op i kassevognenes mellemklasse
Af Lars Lassen
Fiat har givet sin store lille varebil Scudo en tiltrængt overhaling med den helt nye model. Resultatet er en langt mere komfortabel, rummelig og ikke mindst teknisk tidssvarende varebil.
Fiat Scudo, der er et resultat af Fiat-PSA samarbejdet, er rykket et klassetrin opad rent volumenmæssigt.
Den største Scudo-variant har en varerumsvolumen på syv kubikmeter, og det er meget tæt på traditionelt større kassevogne fra konkurrerende bilmærker.
Fiat har sammen med Peugeot og Citroën gennemført et tilsvarende vokseværk på Ducato/Boxer/Jumper, der sprang op blandt de helt store kassevogne sidste år.
For Fiat betyder forstørrelsen også, at Scudo mere klart adskiller sig fra Fiats helt egen lille varebil Doblo Cargo.
Både i tørre tal og i praksis er varerumsvolumen, lasteevne og lastlængder øget i den nye Scudo. Lasteevne går nu fra 1.000 - 1.200 kg mod 900 – 1050 kg i den gamle model.
Varerummets volumen går fra 5 - 7 kubikmeter mod tidligere 4 - 5.
Varerummets længde spænder fra fra 2,254 meter til 2,584 meter. Højden i varerummet er 1,449 eller 1,750 meter, og bredden 1,60 meter.
Den nye Scudo leveres i to længder, to akselafstande og to højder.
Albuerum
Vokseværket gavner ikke kun godset. Scudo er også blevet mere rummelig foran varerumsadskillelsen.
Ud over mere plads og optimale ind- og udstigningsforhold, så er førerkabinen blevet forbedret væsentligt på alle punkter. Selv om designet er vægtet på det robuste, så er ergonomi, betjening og udseende klart blevet mere personbilslignende. Komfortniveauet og betjeningen ligger tæt på personbilsniveau.
Køreegenskaberne er også kraftigt forbedret, selv om den større størrelse naturligvis sætter begrænsninger på sprælskheden.
Den nye Scudo et behageligt bekendtskab med en glimrende affjedring og et præcist styretøj. Fiat fortjener også ros for de store panoramavinduer, der giver et glimrende udsyn forud og til siden.
Sikkerhedsudstyret tæller airbag til føreren som standard, mens passagerairbag er ekstraudstyr. Det gælder desværre også ESP, der koster godt 2.200 kroer ekstra før moms.
Startspærre er standard.
Transport-Tidende har tidligere kritiseret søsterbilen Jumpy for sidespejlene, da der ikke var vidvinkelspejle på den testbil som Citroën havde stillet til rådighed. Den testede Fiat Scudo havde dog de efterlyste vidvinkelspejle som supplement til det regulære sidespejl. Her var der dog tale om de el-justerbare og opvarmede sidespejle, der befinder sig på ekstraudstyrslisten til en pris på 1.000 kroner før moms.
Katalysator
Testbilens 4-cylindrede 2.0 liters Multijet dieselmotor på 120 hk leverede et komfortabelt kraftoverskud og fungerede velafstemt med den 6-trins manuelle gearkasse.
Det danske motorprogram består af tre dieselmotorer: en 1.6 liters Multijet på 90 hk, der formentlig vil være rigeligt til de fleste danske brugere og deres tegnebog, testbilens 2.0 liters multijet og topmotoren en 2.0 HDi på 140 hk. Alle tre motorer opfylder Euro4 standaren. De to første ved EGR-teknologi, mens den kraftigste motor også må tage et partikelfilter til hjælp.
Scudo leveres kun med manuelle gearkasser: en 5-trins gearkasse til 1,6 liters motoren, mens de to 2-liters motorer er kombineret med en 6-trins gearkasse.
Men mange danske købere vil formentlig vælge den mere fornuftige 1.6 liters motor.
Den nye Scudo vil formentlig give nyt liv til Fiats kassevogn i mellemstørrelsen på det danske marked. Støjniveauet i kabinen er væsentligt lavere end i forgængeren – hvor det rent ud sagt var en elendighed. Men der er stadig plads til forbedringer.
Priserne starter ved 138.798 kroner før moms, men inklusiv 30 procents registreringsafgift..
Faktaboks.
Testbilen: Fiat Scudo 2.0 Multijet
Motor: 4-cyl. 2.0 liters commonrail diesel
Ydelse: 120 hk
Moment: 300 Nm v. 2.000 o./min.
Topfart: 160 km/t
Forbrug: 13,5 km/l (blandet kørsel)
Pris: 155.298,- før moms.