Diskrete detaljer afslører at Opel Vivaro har fået en opgradering under motorhjelmen
Af Lars Lassen
Opel har opdateret motorprogrammet til Euro4 standarden og derfor har kassevognen Vivaro også fået et opdateret motorprogram.
Udefra ligner Vivaro næsten sig selv. En mere markant krombjælke bærer Opel-logoet på køleren, så Vivaro har fået en front, der ligner de øvrige Opel-modeller.
Den næste kosmetiske forandring er metalringe omkring speedometer og omdrejningstæller på instrumentbordet, der også har fået lidt nye farver.
Der er også foretaget diskrete ændringer af lygter, blinklys og kofanger
Dermed er det kun under motorhjelmen, man finder den reelle fornyelse af Vivaro.
Den nye motor er 2,0 CDTI commonrail turbodiesel med en ydelse på 90 hk og et drejningsmoment på 240 Newtonmeter. Selvom antallet af hestekræfter er reduceret fra 100 hk, så er momentet det samme, som i den gamle 1,9 liters motor, der udgår i både 86 hk og 100 hk versionen.
Har man brug for flere kræfter, så kan den nye Vivaro leveres med en 115 hk version, der leverer 290 Newtonmeter.
Endnu flere kræfter finder man i den nye 2,5 CDTI motor, der erstatter den tilsvarende 2,5 liters motor på 135 hk/310 Nm. Den nye motor leverer 146 hestekræfter og 320 Newtonmeter. Den har dieselpartikelfilter som standard.
Endelig fås Vivaro med en 2-liters benzinmotor på 117 hk, der yder 190 Nm.
Glædeligt gensyn
Transport-Tidende har haft lejlighed til at testkøre Vivaro med den nye 2-liters diesel på 115 hk.
Det tager ikke mange minutter at forvisse sig om, at Vivaro ligner sig selv. Den nye motor er mindst lige så vågen og smidig som forgængeren og harmonerer perfekt med den letbetjente 6-trins gearkasse.
Selv om Vivaro – som sine søstre – efterhånden har en del år på bagen, så er det stadig en af de mest velkørende varebiler på markedet. God fast undervogn og et præcist styretøj giver både køreglæde og tryghed – selv med læs på bagakslen.
Komfort og støjniveau hører også stadig til i den pæne ende. Interiørdesignet er praktisk, men virker efterhånden en anelse plastikagtigt, når man sammenligner med den strøm af konkurrenter, der blev lanceret sidst år.
Men Opel kan stadig sagtens være Vivaro bekendt. Der er også kommet et lille løft til på HiFi-siden, hvor CD-afspiller med radio og MP3 afspiller nu er standard i Opel Vivaro.
Vivaro fås i tre versioner kaldet L(ængde)1H(øjde)1, L2H1 og L2H2. Priserne starter ved 160.926.- kroner før moms for Vivaro 2,0 CDTI L1H1 (90 hk).
Faktaboks:
Testbilen: Opel Vivaro 2,0 CDTI L2H1
Motor: 4-cyl. commonrail motor
Ydelse: 115 hk v. 3400 o/min.
Moment: 290 Nm. V 1600-2250 o/min.
Topfart: 160 km/t.
Brændstof: 12,7 km/l.
Pris: 175.880 kroner før moms.