23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Freelander take two

Landrover Freelander 2 byder på mere bil end forgængeren – både i størrelse og teknisk.

Landrover Freelander 2 byder på mere bil end forgængeren – både i størrelse og teknisk.

Af Lars Lassen

Når det gælder film, så er to’eren sjældent på højde med den originale film. Med biler er det heldigvis omvendt.

Det gælder også den nye Landrover Freelander 2, der afløser den britiske bilfabriks absolutte topsællert. Derfor er det også tydeligt, at Landrovers designere for alvor har lagt sig i selen, da de skabte afløseren for Freelander.

Freelander 2 er vokset på alle leder, og dermed er pladsen i kabinen også blevet mere rigelig. En tiltrængt forbedring, da man skruet ind bag rattet i den gamle model let kunne få den frygtelige tanke; tager jeg 10 kilo på, så får jeg klaustrofobi.

Det ekstra albuerum giver bedre plads på begge sider af varerumsadskillelsen. Der er blevet lidt højere til loftet i varerummet og der er blevet lettere at komme ud og ind i bilen.

Kabinen har undergået et voldsomt stilskift fra det robuste med anstrøg af mejetærsker, til interiørdesign med vægt på både den visuelle oplevelse og kvalitetsfornemmelsen. Det er ikke helt på Range Rover niveau, men tæt på.

Betjeningen er dog både logisk og nem. Landrover har bestemt ikke glemt, at varemærkets største dyder ligger i det praktiske.

Køreglæde

Køreoplevelsen har også fået et markant løft. Testbilens 2,2 liters commonrail diesel sprudler med 160 hestekræfter og et drejningsmoment på 400 Newtonmeter. Det er ikke helt nok til at gøre Freelander til en sprinter, men rigeligt selv med maksimal last på krogen (2.000 kilo med bremser på traileren). Motoren er tilmed ganske støjsvag.

I lighed med de fleste SUV’ere, så kører Freelander 2 glimrende på asfalt – både når det gælder bykørsel eller langfart på motorvejen. Dér hvor Freelander skiller sig ud fra mængden, er dér hvor asfalten hører op.

Nøglen til Freelanderens terrænfærdigheder er Landrovers Terrain Response system, hvor føreren ved indstilling af en enkelt drejeknap tilpasser undervogn og fordelingen af kræfter fra det permanente firehjulstræk til underlaget. Kombineret med andre elektronik styrede kunstgreb som stabilitetskontrol, traction control og Hill Descent control, så gør det chaufførjobbet langt lettere uden for alfarvej.

Fraværet af et reduktionsgear og en trods alt begrænset frihøjde, betyder naturligvis at Freelander 2 ikke er en ægte offroader, men med lidt aggressiv brug af speeder og bremser, så kan Freelander 2 faktisk forbløffende meget i terrænet.

Freelander 2 tilbydes også med en 3,2 liters i6 benzinmotor på 233 hk. og dels en 2,2 liters TD4 dieselmotor med 160 hestekræfter (118 kW).

Freelander 2 er et både fornøjeligt og praktisk bekendtskab, og det var ikke uden fortrydelse, at Transport-Tidende afleverede nøglen.

Prisnedslag

Omlægningen af afgifterne gik hårdt ud over Landrover, der som bekendt kun leverer de ’slemme’ firehjulstrækkere. Heldigvis har importøren valgt at sænke priserne på Freelander 2, der kan fås på gule plader fra 330.000 kroner inklusive moms. På hvide plader starter priserne fra 550.000 kroner.

Faktaboks:

Testbilen: Landrover Freelander 2 Van

Motor: 2,2 liters TD4 commonrail diesel

Ydelse: 160 hk v. 4000 o/min.

Moment: 400 Nm v. 2000 o/min.

Topfart: 181 km/t.

0-100: 11,7 sek.

Brændstof: 13,3 km/l.

Pris: 400.000,- kroner inkl. moms (ekstraudstyr for 73.800,- kroner)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.075