Specialversion af Renault Maxity smutter over Storebæltsbroen og Øresundsbroen til personvognstakst
Af Lars Lassen
Renault Maxity – der har en enægget tvilling i Nissan Cabstar – er så småt begyndt at gøre sit indtog på det danske marked.
Maxity er opbygget som en lastvogn med fast chassisramme og førerhuset hængslet over motoren. En løsning, der giver opbyggere lidt flere muligheder for at skræddersy et køretøj præcist til kundens behov.
Ikke mindst fordi Maxity – og lignede lette køretøjstyper - ikke spilder mere længde på kabinen end højst nødvendigt, fordi chaufføren her sidder oven på hjulkassen klods op ad motoren.
Kabinens begrænsede andel af køretøjets totallængde har Renault Trucks – i samarbejde med Boelslund Handelsfirma A/S – udnyttet til at skabe en interessant løsning – der har fået det uofficielle navn ’Brobizz’.
Otte paller
Opgaven var blot at skabe et så rummeligt køretøj som muligt med en totalvægt på 3,5 tons inden for en totallængde på seks meter. Det betyder nemlig, at køretøjet kan køre over både Storebælt og Øresund til personbilstakst. Det har resulteret i en opbygning, med lift, der har gulvplads til hele otte europaller. Der er endda et gulvareal til overs, så der kan medbringes en palleløfter oven i.
Kassen har indvendige dimensioner på 4 meter i længden, og 2,1 meter i både bredde og højde. Den er letisoleret, da sider og tag er lavet af en sandwichkonstruktion med XPS skum i en tykkelse på 4 centimeter. Bunden er dog 4,5 centimeter tyk og består ud over 3,3 centimeter XPS skum af tværgående stålprofiler med en Wisafloor træplade oven på.
Den lette konstruktion af kassen, der fremstår som værende af høj kvalitet, betyder at Maxity Brobizz i den testede version trods en alu-lift fra Zepro og tagspoiler faktisk har en nyttelast på lige over 1.000 kilo.
Netop her afsløres det formentlig bedste salgsargument for Renault Maxity, da chassiset har en forholdsvis lav egenvægt.
Opbygninger til 3,5 tons segmentet spiser i sagens natur hurtigt store bidder af køretøjets nyttelast.
3,5 tons versionerne af Maxity har en nyttelast på omkring 1.800 kilo. Herfra skal så trækkes egenvægten af den valgte opbygning. Maxity-versionerne med 2,8 og 3,3 tons totalvægt har i sagens natur mindre nyttelast at tage af med en teoretisk nyttelast omkring 1,2 tons. Vælger man 4,5 tons versionen af Maxity, så er der godt 2.700 kilo nyttelast, men så kræver det stort kørekort til chaufføren.
Bag rattet
Set fra førersædet er Maxitys fortrin ikke uden bagside. Kabinen byder på bedre og mere personbilslignede design end det, der var i den tidligere version af Nissan Cabstar. Et køretøj, der førhen led under asiatiske dimensioner i kabinen.
Det er der nu rettet op på med en bredere kabine og lidt bedre komfort. Transport-Tidendes testkører på 1,8 meter og 95 kilo oplevede ikke problemer med at finde plads nok. Men ind og udstigning kræver en antydning af akrobatik, og pladsen kan stadig ikke beskrives som rigelig. Gearstangen er ganske vist af joystick typen, men sidder placeret direkte på motorafskærmningen mellem fører- og passagersæder. Det gør det lidt sværere at bevæge sig på tværs af kabinen, hvis man eksempelvis vil undgå at skulle stige ud i venstre side på grund af trafikken.
Sæderne er tæt på dumpegrænsen, når man tager i betragtning, at Maxity er en helt ny model. Førersædet går lige an, hvis chaufføren skal tilbringe mindre end en halv arbejdsdag bag rattet.
Kabinens indretning og design halter bagefter, hvis man sammenligner med de store kassevogne som Mercedes Sprinter eller Ford Transit. Men bortset fra de nævnte detaljer, så kan Renault sagtens være Maxity bekendt. Der er mange praktiske stuvningsmuligheder og detaljer, der gør, at Maxity’s kabine med lidt god vilje kan anvendes som rullende kontor.
Rattet kan indstilles i højde og hældning. Mens udstyr som fjernbetjent centrallås er standard, så elhejs på sideruder ekstraudstyr.
Der er airbag til fører, mens passagerairbags ligeledes er ekstraudstyr.
To motorer
Renault Maxitys motorprogram opfylder naturligvis Euro4-normen. Maxity leveres med to forskellige motorer. En 2,5 liters commonrail diesel i to varianter, en på 110 hk (250 Nm) til modellerne med 2800-3200-3500 kilos totalvægt og en på 130 hk (270 Nm), der udelukkende leveres på 3,5 tons versionen. Endelig kan Maxity leveres med en 3,0 liters motor på 150 hk (350 Nm) på 3,5 tons og 4,5 tons modellerne.
Testbilen havde den kraftige 3-liters motor, der leverede særdeles friske heste. Selv en strid sommermodvind – der ofte gør kørsel med store kasseopbygninger til en lidt sej oplevelse, var ikke nok til at gøre indtryk på motoren.
Euro4 normen er opfyldt ved en kombination af EGR-teknologien og katalysator.
Den 6-trins gearkasse, hvor sjette gear er et udpræget motorvejsgear, virkede velafstemt i forhold til motoren og virkede let betjent.
Styretøjet er rimeligt præcist og Maxity kører med en god retningsstabilitet. Selv i kurverne er stabiliteten god for et køretøj i denne klasse.
Køreoplevelsen lider også noget under en temmelig markant motorstøj. Under acceleration er det i praksis umuligt at føre en samtale, og selv ved konstant hastighed kræver samtale, at man hæver stemmen en anelse.
Renault tilbyder som ekstraudstyr Maxity med Easy Hill Start, der automatisk holder bilen på bremserne, indtil der er moment nok på motoren til at starte.
Der er skivebremser på alle fire hjul.
Maxity er først og fremmest beregnet til kørsel i byerne og leverer meget bil på et lille areal sammen med en høj manøvredygtighed. I den ramme må Maxity siges at være et rimeligt vellykket kompromis. Men for de chauffører, der tilbringer det meste af deres arbejdsdag med højre fod på speederen, så findes der mere komfortable løsninger.
Faktaboks:
Testbilen: Renault Maxity singlecab
Motor: 3.0 liters commonrail diesel
Ydelse: 150 hk. v. 3.400 o/min.
Moment: 350 Nm v 1.600 o/min.
Topfart: ej oplyst (men mere end 110 km/t)