23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hamborg Lufthavn med begrænset fragt-appeal

Hamborg Lufthavn er ikke den store magnet for luftfragt, taget i betragtning lufthavnens store opland med en potent industriel og handelsmæssig basis

Hamborg Lufthavn er ikke den store magnet for luftfragt, taget i betragtning lufthavnens store opland med en potent industriel og handelsmæssig basis

Af Herbert Nielsen

I årets første syv måneder genererede Hamborg Lufthavn i alt 40,865 tons luftfragt. Det var en fremgang på syv procent i forhold til samme periode året før. Det er kun lidt over for eksempel mængderne i Billund Lufthavn, der i samme periode var 33,609 tons efter en stigning på 10.9 procent.

I Hamborg udgør bidraget fra lastbiltrafikken på i alt 22,129 tons 57.7 procent af de samlede luftfragtmængder, mens de resterende 42.3 procent, eller 16,211 tons, er fløjet fragt.

I de syv måneder steg den fløjne fragts volumen med 11.8 procent, takket være især opstarten på Emirates flyvning mellem Dubai og New York via Hamborg. Tilsvarende faldt den truckede mængde med 6.7 procent i perioden januar-juli.

Hvad med erhvervslivet

Det er endnu importen, der dominerer i Hamborg Lufthavn, hvor den med 230,097 tons udgør 52.4 procent. Men importen er faldet med 7.2 procent i perioden.

Modsvarende hertil er eksporten, der med 18,233 tons udgør 47.6 procent af de totale mængder, steget med 10.3 procent.

I 2006 genererede Hamborg Lufthavn i alt 77,173 tons fragt – en stigning på kun 2.7 procent. Og en nyligt undersøgelse har dokumenteret, at kun godt en tredjedel af de samlede luftfragtsmængder, der går til og fra erhvervslivet og handelen i lufthavnens naturligvis ”hjemmemarked” går via Hamborg Lufthavn. Og som de seneste tal viser, er det mindre end halvdelen af de samlede mængder, der faktisk flyves ind eller ud af lufthavnen.

Konkurrencen

Det er klart, at både Frankfurt og Frankfurt/Hahn lufthavne er svære konkurrenter for Hamborg Lufthavn.

Men billedet viser også, at Hamborg-området egentlig er svagt betjent med luftfragt, for til trods for de tålelige afstande til de konkurrerende lufthavne er trafikbelastningen på de tyske motor- og landeveje så voldsom og støt stigende, at lden samlede transporttid vokser. Og det betyder blandt andet også kortere levetid for importerede ferskvarer i Hamborgs supermarkeder.

Kan Hamborg-områdets erhvervsliv være tilfreds med det i længden?

BREAKING
{{ article.headline }}
0.081