Sverige har været pioner, når det gælder kommerciel lufttrafik til Irak efter Saddams fald. Men – lige nu ligger trafikken stille.
Af Herbert Nielsen
Den 8. august startede en MD-83 fra Nordic Airways helt efter planen på flyvningen tilbage til Stockholm Arlanda. Pludselig så piloterne i cockpit et skarpt lysglimt foran flyet og rapporterede, at de muligvis havde været udsat for et angreb med missiler.
Da flyet fortsat reagerede helt normalt og ingen instrumenter viste nogen malfunktion, valgte piloterne at fortsætte udflyvningen fra Sulimaniyah lufthavnen i Kurdisk Irak, og flyet landede efter tidstabellen i Stockholm. Her kunne man også visuelt konstatere, at der ikke havde været forårsaget nogen skade på flyet.
Alligevel valgte de svenske luftfartsmyndigheder at udstede forbud mod alle kommercielle flyvninger fra Sverige til Irak, indtil sagen er blevet grundigt udredt.
Afviser angreb
De irakiske luftfartsmyndigheder har afvist, at der skulle være kunne tale om noget missilangreb på flyet og fastholder, at sikkerheden dels i og omkring lufthavnene i Kurdisk Irak, dels i luftkorridorerne for luftfarten sikkerhedsmæssigt helt i top.
Men de amerikanske militærstyrker i området er tilsyneladende af den opfattelse, at der kan have været tale om et missilangreb, der måske var rettet mod et amerikansk fly, der efter planen skulle flyve en halv time senere.
Bag de nu suspenderede Irak-flyvninger står det svenske bureau Res Nu I Stockholm AB, der indlejer fly fra Nordisk Airways til ruten til Sulimaniyah.
Bureauet har også planer om flyvninger til Erbil, også i Kurdisk Irak, samt til Basra i det sydlige Irak – men alle disse planer er sat på hold her midt i august.
Som en midlertidig løsning opretholder operatøren trafikken ved at flyve passagerer til ”en lufthavn i Sydeuropa”, hvorfra et andet luftfartsselskab flyver til og fra Sulimanyah.