Globaliseringen antager mange former og er også i fremmarch inden for luftfartsbranchen. Et stærkt eksempel, som få ville have haft fantasi til at forestille sig for bare nogle få år siden, er et kinesisk opkøb af en tysk lufthavn!
Af Herbert Nielsen
Lufthavnen er Baltic Airport Schwerin-Parchim, der ligger nogenlunde lige langt – eller kort - fra Berlin og Hamborg. Prisen blev 30,000,000 euro – og de mange penge havde ejeren af det kinesiske logistik- og luftfragtsfirma, LinkGlobal Logistics Co, Mr. Pang.
Hans hovedbase er et logistikfirma i Zhengzhou, Kinas Henan provins, og han vandt den tyske lufthavn i stærk konkurrence med andre potentielle købere.
Mr Pang’s plan er at etablere scheduleret fragtflyvning med kinesisk gods til det tyske marked. Første flyvning fandt sted den 17. juli, da et Boeing 747-200 fly tog jomfruturen fra Shanghai til Baltic Airport Schwerin, der har en 3,000m runway. Siden er der gennemført endnu to flyvninger – men fra september går starten på et ambitiøst program, der omfatter fem ugentlige fragtflyvninger fra Kina.
Arbejdet er nu gået i gang med at danne et managementselskab i kølvandet på overtagelsen pr 1. juli 2007. Når Baltic Airport Schwerin er på plads, forudser lufthavnen, at man vil tilbyde markedet uhørt lave start- og handlingafgifter for at lokke flere operatører til. Den nye ejer forventer at investere godt 70 millioner euro i videreudvikling af lufthavnens infrastruktur.
Lang historie
Lufthavnen, der sporer sin historie tilbage til 1934, blev i 2006 udlagt til ren luftfragts-lufthavn, og blandt de hidtil heftigste operatører har været det tyske luftvåben, der har anvendt Schwerin-Parchim i forbindelse med de mange militære flyvninger til støtte og opbygning af operationerne i Afghanistan.
Lufthavnen rummer en fragtterminal på 3,000m² med Cargologic som operatør.