23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Euro-Leasing giver den gas

Udlejningsvirksomheden vil nu være mere synlig og har klare vækstambitioner

Udlejningsvirksomheden vil nu være mere synlig og har klare vækstambitioner

Af Finn Bjerremand

Der er vækstpotentiale i udlejningsbranchen for tiden, og det vil Euro-Leasing gerne udnytte. De gunstige tider for erhvervslivet har medført et boom i hele transport og logistikbranchen og mange brugere af rullende materiel, står for at skulle skifte ud i den nærmeste fremtid og her vil Euro-Leasing være med og have sin del af kagen. Undersøgelser viser, at lejeformen vil erstatte en stor del af de øvrige finansieringsformer i fremtiden.

Efter ni år i markedet for udlejning af rullende køretøjer, der både omfatter trækkende enheder og påhængskøretøjer, vil Euro-Leasing derfor øge nyinvesteringerne på alle de markeder, hvor koncernen er til stede.

På det nordiske udlejningsmarked, vil man have øget fokus, så der forventer selskabet, at øge investeringerne med 25 til 30 procent. Koncernen investerede i 2006 omkring 60 mio. euro og i år forventes dette tal at nå op på 75 mio. euro. I 2006 var omsætningen på 150 mio euro, den forventes her i 2007 at nå op på 170 mio. euro. Euro-Leasing har en udlejningsflåde på ca. 11.000 enheder, omfattende både trækkere, trailere og påhængsvogne fra førende europæiske udbydere.

Stor flåde-udvidelse

Den store investeringslyst betyder, at flåden vil blive udvidet med ca. yderligere 2000 enheder i år. Udlejningsraten ligger tæt på 98 procent, og flådens gennemsnitsalder ligger på ca. 2,4 år.

Regionalchef Palle Hansen Euro-Leasing A/S Danmark, udtaler til Danmarks Transport-Tidende, at man fremover vil satse stærkt på udlejning af nye DAF, Mercedes og MAN lastvognstrækkere.

I Danmark er man startet modsat i forhold til opstarten i Tyskland. Herhjemme startede man op den første oktober 1998 med 88 enheder, hvor en enkelt kunde tog de 80 enheder. I dag har selskabet godt et par tusinde enheder.

- Siden er det gået stille og roligt fremad indtil for et par år siden, hvor man virkelig begyndte at give den gas, som koncerndirektør Ralf Faust udtrykker det.

Også de mindre kunder

I Danmark har man stort set kun haft fokus på store kunder, til gengæld tilbyder man både kort og langtidsleje. I Tyskland har det generelt været modsat. Der har man haft fokus på det mellemstore kundesegment og udelukkende tilbudt langtidsleje. I Danmark vil man dog fremover også have fokus på både små og mellemstore kunder.

På servicesiden har Euro-Leasing valgt at outsource det hele til leverandørerne, der i forvejen har et stort udbygget servicenet. Euro-Leasing A/S har igennem alle årene haft døgnsserive således at kunderne også uden for normal arbejdstid kan blive hjulpet.

Denne service betragter man hos Euro-Leasing A/S som en normal service over for kunderne.

Som noget særligt går Euro-Leasing også ud og overtager en eventuel ejet vognpark eller trailerflåde, når der indgås nye lejeaftaler med kunder. Det betyder at kunderne ikke skal tænke på hvordan de nu bedst kommer af med de gamle køretøjer.

Nordiske køretøjer

På spørgsmålet om man er klar til at tage skridtet fuldt ud og investere i nordisk-specificerede køretøjer, svarer Ralf Faust, at man fra Euro-Leasings side er opmærksom på nødvendigheden i at have de korrekte akselstande og vægtdata på trailerne, ligesom man vil kunne tilbyde rigtige treakslede trækkere, hvor der dog først vil være leveringsmulighed til næste år.

I Danmark har Euro-Leasing hovedsæde i Padborg samt depoter i Esbjerg, Taulov, Århus, Aalborg og Albertslund. I Finland, Norge og Sverige er Euro-Leasing repræsenteret gennem private serviceforhandlere.

Lige nu er Euro-Leasing ved at starte et udlejningsselskab op i den polske by Stettin, hvor man gennem fem år har været til stede med et handelsfirma. Det næste potentielle område er sandsynligvis Tjekkiet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109