Transportadvokat vurderer, at stramning af kontrollen af diagram ark kan koste alle landets chauffører og selvkørende vognmænd en ubetinget frakendelse af kørekortet.
Af Finn Bjerremand & Lars Lassen
Det er ikke nyt, at det gælder om at holde tungen lige i munden, når man som lastvognschauffør udfylder sine køreskiver. Men der er nyt, at selv små fejl kan få dramatiske konsekvenser, der rækker langt ud over en bødestraf. Chaufføren kan miste kørekort og dermed levebrød, for sølle seks udfyldningsfejl.
Det viser en ny type sager om køre- og hviletidsreglerne, der er begyndt at droppe ind hos advokat Jacob Forman.
Politiet har nemlig opdaget en tilsyneladende hidtil overset detalje i kommentarerne til den omstridte stramning af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet, som blev indført for to år siden.
Heraf fremgår det, at chaufføren skal miste kørekortet ved to gange tre udfyldningsfejl på diagram-arkene i en kontrolperiode.
- Det er en bombe under hele systemet – intet mindre. Reglen betyder, at finder man seks diagram-ark med udfyldningsfejl over en kontrolperiode, som eksempelvis en måned, er kørekortet væk det samme. Man slipper ikke med en betinget frakendelse, fastslår advokat Jacob Forman over for Transport-Tidende og forsætter:
- Med det kendskab jeg har til branchen, kender jeg ikke nogen, der kan sige sig fri for at have udfyldningsfejl. Det betyder, at alle chauffører og vognmænd konstant står til at miste kørekortet. Der er ganske simpelt uholdbart og må laves om, siger Jacob Forman.
Ny på vognmandskursus
Jacob Forman havde den første sag i forrige uge. Allerede samme dag fulgte flere efter.
- Først troede jeg selvfølgelig, at det måtte være en fejl. Men nej.
Advokat Jacob Forman illustrerer konsekvenserne af de nye sager over for Danmarks Transport-Tidende sådan:
- Jeg vil faktisk anbefale vognmænd, som får indkaldt deres diagram-ark til kontrol, omgående finder en person, der kan sendes på vognmandskursus. Samtidig bør vognmanden få fat i nye chauffører. Efter en kontrol vil vognmanden, hvis han er selvkørende, ikke mere kunne være vognmand og chaufførerne vil ikke længere have noget kørekort, slutter Jacob Forman.
Fatalt for branchen
Næstformanden i FDL vognmand Christian Jensen, Aaså, betegner i en kort kommentar den nye form for kriminalisering af erhvervet som fatal.
- Transportorganisationerne må gå samlet til ministeren og påpege det helt urimelige i denne regel. I løbet af efteråret skal vi gennem en evaluering af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet. Her vil denne sag helt sikkert komme med på dagsordnen, lover Christian Jensen.
- FDL kom relativt sent ind i de forhandlinger, der foregik omkring køre- og hviletidsreglerne og jeg må erkende, at vi ikke har været opmærksomme på denne regel. Jeg håber dog også, at alle de øvrige organisationer vil indrømme, at de heller ikke har været tilstrækkelig opmærksomme, siger Christian Jensen.
- Det har jo ikke noget med trafiksikkerhed at gøre, når man straffer folk for den slags. Det er jo for eksempel ikke umuligt, at identificere den enkelte chauffør fordi der måske kun står et fornavn og et enkelt bogstav som efternavn på køreskiven. Men det bliver taget op over for ministeren, det kan jeg garantere. Denne kriminalisering af hele transporterhvervet kan ikke fortsætte. Det tror jeg, at der ude i den danske befolkning vil være stor forståelse for, hvis hylderne i butikkerne pludselig skulle blive tomme, slutter Christian Jensen, Asaa.
Uanstædigt regel
Også ITD’s formand er overrasket over det skrappe sanktionskrav.
- Det er helt nyt for mig, det her. Udfyldningsfejl har altid kunnet resultere i bøder og når det er muligt at lave hele ni udfyldningsfejl på en enkelt skive, så løber det jo hurtigt op i uforholdsmæssigt høje bøder. Men at chauffører ligefrem kan miste kørekortet er fuldstændigt uacceptabelt. Der er mange dygtige og lovlydige chauffører, der har problemer med at læse og skrive i et eller andet omfang. Derfor begår de også ofte små og ubetydelige fejl, når de skal udfylde køreskiverne. At de ligefrem skal miste deres levebrød, får den slags er uanstændigt. Andre lønmodtagere, der har samme problem, i eksempelvis industrien risikerer jo ikke at miste jobbet på grund af en skrivefejl. Det er diskrimination, hvis det faktisk forholder sig sådan, at man kan miste kørekortet, siger Mogens Therkelsen.