Infrastrukturkommissionens status på halvvejen gav et rids over de store trafikale udfordringer det danske samfund står over for frem til 2030
Af Lars Lassen
Selv om godstransporten spillede en birolle, da regeringens infrastrukturkommission præsenterede et udpluk af kommissionens arbejde til dato på midtvejskonference i Eigtveds Pakhus i København i sidste uge, så var der gode nyheder for godstransporten. En af dem, var at kommissionens formand Birgit Aagaard-Svendsen, fastslog at modulvogntogene bør rulles ud i hele Danmark.
- Vi kan ikke løse fremtidens trafikudvikling uden at tage teknologien til hjælp. Blandt andet nye køretøjstyper. Her er modulvogntoget allerede tæt på at være en realitet. Men hvis vi virkelig skal hente den fulde gevinst ved modulvogntogene, så kræver det at de faktisk kan komme ud på landevejene i hele landet. Det er ikke bare en statslig opgave, men også en kommunal, fastslog Birgit Aagaard-Svendsen, der er adm. direktør i J. Lauridsen A/S.
Kommissionens medlemmer er enige om, at det trafikale pres i Danmark frem til 2030 først og fremmest ligger i Hovedstadsområdet og i Østjylland.
Men omdannelsen af Danmark til et viden-samfund betyder, at der stadig vil være betydelig økonomisk aktivitet i områderne uden for de store befolkningscentre. Men mens Aagaard-Svendsen anser det for en realistisk opgave at få modulvogntogene ud på de danske landeveje, så advarede hun mod at spilde ressourcer på jernbaneinvesteringer uden for de store befolkningscentre.
Kommissionen afviser den klassiske strid mellem privat og kollektiv trafik, da selv de mest forsigtige trafikprognoser viser, at ingen transportform kan bære væksten alene. Det gælder også for godstrafikken.
Husk godstransporten
Kommissionens præsentation bar præg af at både gods og mennesker i stor udstrækning bruger den samme infrastruktur til transport. Derfor var – vanen tro – ikke meget fokus på de særlige problemer, som godstransporten står over for.
Det vakte efterfølgende kritik fra flere brancheorganisationer, selv om der også var mange roser til Infrastrukturkommissionens foreløbige arbejde..
I Danske Speditører manede direktør Martin Aabak til at man husker godstransporten, hvor behovet for gennemtænkte helhedsløsninger er markant.
- Godstrafikken må ikke anbringes sidst i køen, når de knappe ressourcer skal fordeles, advarer Martin Aabak.