23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Retssikkerheden er væk

Bægeret er fuldt, og nu vil vi ikke at finde os i mere, siger FDL´s næstformand, Christian Jensen fra Aså.

Bægeret er fuldt, og nu vil vi ikke at finde os i mere, siger FDL´s næstformand, Christian Jensen fra Aså.

Retssikkerheden for vognmænd og chauffører blev væk med vedtagelsen af ændringerne af færdselsloven (lov 557 24/06/2005). Det fastslår en tydeligt vred Christian Jensen, næstformand i Foreningen af Danske Langtursvognmænd, FDL.

- Studerer man ændringerne, erfarer man, at de på alvorligste vis ensidigt krænker retssikkerheden, og det kan vi ikke leve med, fastslår Christian Jensen.

Vreden skyldes, at køre- og hviletidsreglerne og kontrolapparatsforordningen fritager anklagemyndigheden for bevisbyrden, når det gælder udfyldningsfejl på køreskiverne. En skridt, der er i direkte modstrid med et helt grundlæggende retsprincip, fordi politi og anklagemyndighed ikke skal kunne bevise, at en udfyldningsfejl er foretaget i det man kalder ’ond tro’.

Bevisbyrden

Det fremgår af bemærkningerne til loven 3.2.3.2. hvor der af justitsministeriets overvejelser fremgår følgende:

»Det er justitsministeriets opfattelse, at en sondring mellem undskyldelige og bevidste handlinger vil være uhensigtsmæssig og vanskelig at håndtere i praksis. Ikke mindst i forbindelse med straffesagen, hvor anklagemyndighedens bevisbyrde må formodes at blive meget svær at løfte. Justitsministeriet kan derfor tilslutte sig Rigsadvokatens anbefaling om at fastholde det gældende sanktionssystem, hvorefter alle lovovertrædelser straffes ens, idet der i den forbindelse navnlig er lagt vægt på, at alle overtrædelser af reglerne principielt kan være medvirkende til at hindre kontrol af reglerne i køre-hviletidsreglerne.«

- Man fraviger altså betingelsesløst retspraksis om, at den anklagede er uskyldig indtil det modsatte er bevist. Det er helt og aldeles utryggende, og vil på længere sigt jage alle normale væk fra transportfaget. Uanset hvilke argumenter og beviser en chauffør eller vognmand fremfører til sit forsvar, og uanset om fejlen skyldes en skrivefejl, betjenings fejl, ordblindhed eller andet, så er det per definition en fejl, som skal straffes uden, at anklagemyndigheden har løftet bevisbyrden om, at den anklagede er skyldig og dermed basta. Det er mildest talt uacceptabelt, siger Christian Jensen og fortsætter:

Altså som ganske enestående i dansk retspraksis/retshistorie, er der i sager mod chauffører og vognmænd vedr. kørehviletidsregler og kontrolapparat forordningen indført uhørte særregler. Og chauffører og vognmænd er dermed selv i lovtekster udråbt til i alle situationer med forsæt, at ville overtræde alle gældende love og regler. Altså kriminelle i svær grad. siger Christian Jensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.086