Dansk Transport & Logistik kræver, at regeringens planer om en forhøjet dieselafgift tages af bordet.
Regeringens forslag om skattelettelser giver anledning til uro i transportbranchen. Det er ikke ideen om skattelettelser, der vækker mishag, men en del af finansieringen..
- Forhøjelserne af dieselafgiften på årligt 50 mio. kr. er en spand koldt vand i hovedet i forhold til det arbejde, som DTL sidder midt i, fordi vi sammen med regeringen kigger på en vejgodsstrategi, der skal øge transporterhvervets konkurrenceevne og produktivitet. Oliepriserne er i forvejen meget høje, drevet af verdensmarkedsprisen på råolie, så det sidste, vi har brug for, er afgiftsstigninger oven i hatten, udtaler adm. direktør Erik Østergaard, Dansk Transport og Logistik (DTL), i en reaktion på skatteplanen, som regeringen fremlagde 21. august.
- Dette her kommer lige efter en forhøjelse af den tyske vejskat, som DTL har beregnet kommer til at koste de danske transportvirksomheder 30 mio. kr. om året. Hvis regeringen virkelig står ved det her, forventer DTL da, at pengene bruges til at sænke afgiften på bio-diesel, siger DTL-chefen.
Han peger desuden på, at den forhøjede dieselafgift er at fodre hunden med egen hale:
- I det omfang, erhvervet kan, vil transportvirksomhederne sende regningen videre til kunderne – og dermed i sidste ende borgerne. Man fodrer hunden med egen hale. Derudover er skattestoppet brudt – og prisen skal tilsyneladende bl.a. betales af det trængte transporterhverv, som i den grad holder Danmark i gang.