23948sdkhjf

Godstrafik ligeså vigtig

Godset skal frem. Ellers får folk ingen varer, og så bliver de sure, lyder det fra direktør Martin Aabak, Danske Speditører om infrastrukturkommissionens midtvejsrapport.

Godset skal frem. Ellers får folk ingen varer, og så bliver de sure, lyder det fra direktør Martin Aabak, Danske Speditører om infrastrukturkommissionens midtvejsrapport.



Godstrafikkken er lige så vigtig som persontrafikken. Det betyder, at godstrafikken med varer ikke må anbringes sidst i køen, når de knappe ressourcer skal fordeles, fastslår han og tilføjer:

- Knudepunkterne i landets havne og trafikcentre ligger, hvor produktions- og forbrugsmønstret har gjort det naturligt. De skal serviceres med gode vej- og baneforbindelser, terminalfaciliteter og offentlige services. Store byer skal have mulighed for at etablere citytrafikløsninger, men ikke uden pligt til at etablere godsterminaler, hvor varerne kan blive omladet. Tekniske anlæg til vejbrugerbetaling - road pricing - skal være en opgave på nationalt niveau. For at sikre bedre udnyttelse af de dyre anlæg, skal de transport- og forsyningsrelaterede uddannelser opgraderes. De er i lige så høj grad som veje, spor og havne en del af infrastrukturen, fastlår Martin Aabak, som finder det nødvendigt at tænke i hele forløb, når man planlægger fremtidens infrastruktur, for det er ikke den enkelte transportforms behov eller den enkelte entreprenøropgave, der er det væsentlige, men samspillet mellem transportformer og terminaler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079