DTL i dialog om skatte-regler
I går havde DTL besøg af skatteministeren. De talte om bl.a. kompensation for den tyske Maut og anstændige arbejdsmiljøforhold for chauffører i følgebiler.
- Vi forstår ikke, at chauffører i de følgebiler, der sørger for trafiksikkerhed under særtransporter, f.eks. af vindmøllevinger, ikke må indrette soveplads i deres biler, så de kan overnatte og hvile ordentligt. Derfor bragte vi sagen op, siger DTLs formand Jørgen Egeskov Jensen om mødet i går med skatteminister Kristian Jensen (V).
, som var glad for den gode og konstruktive dialog på mødet med ministeren samt lovdirektør Jens Drejer og ministersekretær Marie Færch, begge Skatteministeriet.
DTLs adm. direktør Erik Østergaard pegede under mødet på, at en del af den tyske vejafgift, som alle, der benytter de tyske veje, betaler, går direkte tilbage til de tyske transportvirksomheder i form af incitamentsordninger til miljøvenligt udstyr.
- Det er stærkt konkurrenceforvridende over for bl.a. danske transportvirksomheder, som ikke har noget reelt alternativ til at køre ned gennem Tyskland. Da det samtidig er store beløb, vi taler om, er det vigtigt, at vi i Danmark får en lignende ordning – altså en Maut-kompensation i stil med den tyske, siger Erik Østergaard.
Dansk vejafgiftOgså den danske vejafgift var et af de emner, der blev taget op. DTL mener, det er rimeligt nok, at transportvirksomhederne skal betale et år forud, men finder det urimeligt, at afgiften skal være betalt hele to måneder før, afgiftsperioden begynder.
Derudover blev en række andre emner drøftet, herunder en fritagelse for Ad Blue-afgiften og en fjernelse af det administrative bøvl i forbindelse med den nuværende godtgørelsesordning.
Skatteministeriet og DTL aftalte efter mødet at fortsætte den gode dialog om emnerne.