23948sdkhjf

Når man ikke selv ejer traileren…

En udlejningstrailer skal kunne klare særlige krav, både fordi brugeren mangler den ejer-fornemmelse, som ofte udløser ekstra omhu, og fordi den skal klare meget forskellige typer opgaver. Derfor specificeres udlejningstrailere ofte meget specifikt. Det har Thomas Lehrman Trailer stor erfaring i, og det ses tydeligt på månedens køretøj - en Schmitz Flexos gardintrailer til PNO

En udlejningstrailer skal kunne klare særlige krav, både fordi brugeren mangler den ejer-fornemmelse, som ofte udløser ekstra omhu, og fordi den skal klare meget forskellige typer opgaver. Derfor specificeres udlejningstrailere ofte meget specifikt. Det har Thomas Lehrman Trailer stor erfaring i, og det ses tydeligt på månedens køretøj - en Schmitz Flexos gardintrailer til PNO



Af Finn Bjerremand

En udlejningstrailer bliver ofte benyttet af mange forskellige brugere, der jo som regel har et andet forhold til traileren, end hvis det havde været deres helt egen trailer.

Det betyder, at der let kan opstå et større og mere voldsomt slid på en sådan trailer. Derfor er man nødt til at specificere trailerne til udlejningsbrug, så der er, hvad der skal være og ikke mere.

Det hele skal også være slidstærk, og materiellet skal være til at arbejde med.

Hos Thomas Lehrmann Trailer A/S i Padborg, der er et selskab i PNO-koncernen, stiller man da også store krav til leverandørerne.

Det udmønter sig i, at man har nogle helt specielle specifikationer til de specifikke typer af trailere. Disse krav er erkendt gennem den mangeårige kompetence, som man i PNO-koncernen har oparbejdet, ikke mindst fordi bl.a. direktør Per Ørnstrand i mere 30 år har beskæftiget sig med påhængskøretøjer og udlejning af trailere m.v.

Tilsvarende har Thomas Lehrmann gennem mere end ti år har været beskæftiget indenfor det samme felt.

Ikke blot skal trailerne opfylde de nævnte krav, de skal også være så lette som muligt. De fleste kunder lever som bekendt af at flytte så meget gods som muligt, hver gang der køres en tur. Derfor kræver det et stort rumindhold og en stor nettolastevne.

Denne månedens køretøj er en Schmitz Flexos gardintrailer, der er specificeret til PNO koncernen og tilknyttet TLTrailer A/S i Padborg, selv om den er registreret på en svensk nummerplade.

100 af dem

Af netop denne trailerversion med nøjagtig de samme specifikationer er Thomas Lehrmann Trailer A/S lige nu i gang med at levere 100 stk til det store norske transportfirma NorCargo, der har lejet alle de nye trailere på en fireårig lejekontrakt.

Trailerchassiset er af typen Modulos, der er et boltet chassis med tre aksler og en 15 ton kingpin. Lige på dette punkt henter Schmitz sit eneste minuspoints i min bedømmelse af traileren, fordi jeg har den opfattelse af kingpintrykket bør være 16 ton.

Det vil jeg gerne uddybe nærmere, da der er læsere som måske ikke lige ser fidusen i dette. Er det trækkende køretøj en let treakslet trækker på 24 ton totalvægt med en egenvægt på f.eks. otte ton, så kan trækkeren klare en belastning på 16 ton på sættevognsskamlen. Her går man så glip af et ton fra kongetappens maksimale belastning på 15 ton og op til de 16 ton, som trækkeren kan klare.

Skeptikere vil sige, at der ikke findes treakslede trækkere, der har så lav egenvægt. Men dér må jeg korrigere dem, for det gør der faktisk.

Hvis man tænker videre og forestiller sig, at traileren kører til Norge, hvor topgrænsen er 50 ton vogntogsvægt og 26 ton totalvægt for treakslede lastvogne, så vil man heller ikke kunne udnytte mulighederne helt ud.

Kombi-egnet

Schmitz-traileren er opbygget med gardinoverbygning og specificeret som Huckle Pack efter DBs foreskrifter, så traileren også kan transporteres på banevogne og håndteres af de store trucks og kraner på kombiterminalerne.

Udover de gule gribebeslag på siderne, der sidder i enderne af nogle gennemgående tværvanger, betyder det også, at traileren er udstyret med en bagkofanger, der kan vippes op, så den ikke bliver revet af under håndteringen med kranerne.

Mange af PNOs trailere kører meget i de nordiske lande, og derfor bliver de ofte sendt ”løst” med både færger og jernbaner. Hjørnerne i traileren er lavet med en buffer, der tager af ved kørsel til ramper m.v.

Trippelbogien er på denne trailer udstyret med tre luftaffjedrede BPW Eco plus ni tons aksler med trommelbremser. Bremsesystemet er et EBS 2S/2M med Roll Stability, og der er maxi-brake standbremse på fire hjul.

Der er selvfølgelig hæve- og sænkefunktion i luftaffjedring, så man let kan tilpasse trailerens højde.

Bunden er en 28 mm træpladebund, der er beregnet til akseltruck fra gaffeltrucks på maks. 5460 kg ifølge DIN-normen en283.

Skal kunne det hele

PNOs specfikationer omfatter selvfølgelig også stokkehuller samt løse stokke til at sætte i midten eller siden af traileren, så der kan transporteres træ i pakker i Sverige.

Gardinoverbygningen er også forsynet med sidebrædder, som kan sættes i efter behov. Som tidligere nævnt skal traileren helst kunne det hele. Derfor er der også en toldsnor, som kan trækkes rundt om gardinet, så traileren kan toldlukkes.

Taget er et originalt Schmitz skydetag, der kan skydes frem eller tilbage efter behov. Udstyret omfatter også et reservehjul, der ligger i et kurveophæng, som er en ren PNO-opfindelse.

Der er også et magasin under bunden til oplagring af stokkene, når de ikke anvendes. Som en specialitet er traileren i lighed med mange af de øvrige udlejningstrailere i TLTs flåde også udstyret med MS (Mood & Snow) dæk. Det betyder at der ikke bliver nogen klager fra kunder, når de kører i vore nordiske nabolande i vintertiden. Det er en flot og solid trailer med en pæn og funktionel opbygning samt et højt udstyrsniveau.

...........................................................................................................

Plus points

++ 10 års garanti for gennemtæring i chassis (galvaniseret chassis)

+ solid chassis

+ Roll Stability (ESP på trailer)

+ bagdøre med hver fire hængsler og to lukketøj

+ stokkehuller og gode stokke

+ fornuftigt placerede færgekroge

+ MS mønster i dækkene (Bridgestone M748)

+ sikkert reservehjulsophæng (PNO-opfindelse)

+ god trappestige i bagenden

Minus points

15 ton king pin (burde være 16 ton)

Teknisk data:

Type Schmitz Flexos

Chassies : Modulos boltet

Ophæng luftaffjedring med hæve sænkefunktion

Aksler BPW Eco Plus ni ton aksler

Hjulstørrelse : 385/65R22,5 Bridgestone M+S

Bremser Trommelbremser

Bremseanlæg : EBS 2M/2S med Roll Stability

Vægtdata 39 ton totalvægt

15 ton kingpin tryk

24 ton trippelbogietryk

7,63 egenvægt (teoretisk)

31,37 lastevne (teoretisk)

Måldata:

Længde indvendig 13,62 m

Bredde - 2,48 m

Højde - 2,73 m

Indlæsningshøjde sider : 2,65 m

Rumindhold ca 92 m3

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07