23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Trængselsafgift uden mening

En trængselsafgift skal være provenuneutral for transporterhvervet, lyder det fra DTL-direktør Erik Østergaard, som ikke tror, at bompenge i København giver færre lastbiler

En trængselsafgift skal være provenuneutral for transporterhvervet, lyder det fra DTL-direktør Erik Østergaard, som ikke tror, at bompenge i København giver færre lastbiler

Det nye tal for faldende trafik i København, har ikke fået de københavnske politikere til at opgive tanken om bompenge

- Men når vi taler bompenge i København, viser undersøgelser fra bl.a. Det Økonomiske Råd, at effekten kun er begrænset. Hvis tanken fra politikerne handler om det, de siger – nemlig at begrænse trængslen i hovedstaden – så kunne ideen være god – men regn ikke med, at lastbiltrafikken falder, for varerne skal frem og affaldet skal væk, påpeger Erik Østergaard og tilføjer:

- Drejer det sig om øgede indkomster til kommunale udgifter, er det efter hans mening et meget usmart sted at tage pengene fra, for dyrere transport, herunder lastbiltransport ind i byen, rammer handelslivet og i sidste ende forbrugerne, det vil sige borgerne. Og det er en ekstremt dyr måde at kradse skatter ind på, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093