Trængselsafgift uden mening
En trængselsafgift skal være provenuneutral for transporterhvervet, lyder det fra DTL-direktør Erik Østergaard, som ikke tror, at bompenge i København giver færre lastbiler
Det nye tal for faldende trafik i København, har ikke fået de københavnske politikere til at opgive tanken om bompenge
- Men når vi taler bompenge i København, viser undersøgelser fra bl.a. Det Økonomiske Råd, at effekten kun er begrænset. Hvis tanken fra politikerne handler om det, de siger – nemlig at begrænse trængslen i hovedstaden – så kunne ideen være god – men regn ikke med, at lastbiltrafikken falder, for varerne skal frem og affaldet skal væk, påpeger Erik Østergaard og tilføjer:
- Drejer det sig om øgede indkomster til kommunale udgifter, er det efter hans mening et meget usmart sted at tage pengene fra, for dyrere transport, herunder lastbiltransport ind i byen, rammer handelslivet og i sidste ende forbrugerne, det vil sige borgerne. Og det er en ekstremt dyr måde at kradse skatter ind på, siger han.