23948sdkhjf

Bedre end de fleste til det meste

John B. Thomsen, Kibæk ved Herning, vandt den danske udgave af Scanias Young European Truck Driver

John B. Thomsen, Kibæk ved Herning, vandt den danske udgave af Scanias Young European Truck Driver



Af Lars Lassen

Den danske sommer viste omtrent alle sine ansigter, da Scania i juni afholdt dansk finale i Young European Truck Driver på Flyvestation Karup.

De 12 finalister fik lov til at vise deres færdigheder. Dels en skriftlig teoriprøve, en ondskabsfuld manøvreprøve, hvor hver centimeter talte og så testen i økonomikørsel ude i trafikken, samt prøver i førstehjælp og skift af forhjul.

I lighed med tidligere så viste den danske finale, at det gælder om at være god til det hele.

Konkurrencens eneste kvindelige deltager Rikke Jørgensen fra Veflinge på Fyn leverede en helt suveræn præstation på manøvrebanen, men svage resultater i de andre discipliner betød, at der ikke blev plads på sejrskamlen.

Finalen i Sverige

Det var der til gengæld til John B. Thomsen, der ganske vist ikke vandt en eneste disciplin, men gode placeringer i alle tre discipliner sikrede den 32-årige chauffør førstepladsen og en billet til de europæiske mesterskaber i Södertalje i Sverige i næste måned.

Andenpladsen gik til Lars Jørgensen, Hundested, og Karsten Plagborg fra Grindsted.

Resultaterne af dagens dyst blev røbet af Scania Danmarks adm. direktør Jørgen Damkjær, ved en gallamiddag på Hotel Scandic i Silkeborg.

- Selv om lastvognene har undergået store tekniske forbedringer i årenes løb og især på sikkerheden i de senere år, så er chaufføren stadig det vigtigste sikkerhedsudstyr på bilen. Det er også ham eller hende, der bestemmer, hvor brændstoføkonomisk lastvognen køres. Derfor er det naturligt, at sætte chaufføren i centrum, som vi gør med denne konkurrence, sagde Jørgen Damkjær, inden han afslørede, hvem der havde vundet konkurrencen.

Chauffører har indflydelse

Jørgen Damkjær lagde ikke skjul på, at Young European Truck Driver også er en oplagt begivenhed til at promovere Scanias produkter.

- Chaufførerne har jo også lidt indflydelse på hvilke biler, der vælges, og det har vi ikke noget imod, sagde Jørgen Damkjær, der takkede de andre sponsorer bag Young European Trucks Driver, herunder Michelin, Shell, Scania Finans og Dansk Transport & Logistik.

Disciplinvinderne blev i teori Jesper Kristensen, Bindslev, i økonomikørsel Brian L. Poulsen, Aars, i manøvrekørsel Rikke Jørgensen, Veflinge, og førstehjælp Lars Jørgensen, Hundested.

.........................................................

En vognmand i maven 32-årige John B. Thomsen fra Kibæk ved Herning skal repræsentere Danmark ved EM i Sverige.

Af Lars Lassen

Danmarks dygtigste unge lastvognschauffør lige nu, er den 32-årige John B. Thomsen, der samlet set leverede dagens bedste præstation, da Scania afviklede den danske finale i Young European Truck Driver 2007.

Til dagligt kører han Volvo FH12 420 trækker og sættevogn, der kører betonelementer og anden særtransport for DSV i Esbjerg. Et job, hvor han kører hjemmefra mandag morgen og først vender hjem til hustruen og parrets to børn på to og ni år fredag aften.

John B. Thomsen er oprindeligt uddannet elektriker, fordi faderen – der selv er lastvognschauffør – insisterede på at han fik lært et andet fag. Men blækket på svendebrevet var knapt blevet tørt før den unge elektrikersvend satte sig bag rattet i en lastvogn. I dag har han kørt lastvogn i 10 år.

Da John B. Thomsen kort efter prisoverrækkelsen møder den danske transportpresse, er han stadig lidt benovet over det flotte resultat. Han deltog også i YETD i 2005 i Viborg, hvor han nåede en 3. plads.

Da han bliver spurgt, hvad han vil stille om med den Scania-lastvogn han vil få med hjem, hvis han vinder konkurrencen i Södertalje i Sverige, så falder svaret promte.

- Jeg vil måske starte egen vognmandsforretning. Det er da en tanke, som jeg har tænkt i forvejen, sagde John B. Thomsen.

Dårligt arbejdsmiljø

Han lægger ikke skjul på, at chaufførjobbet ikke altid er lige tiltrækkende. Ikke mindst fordi de rammevilkår, som erhvervet arbejder under er for dårlige. Eksempelvis når det gælder sanktionerne på køre- og hviletidsområdet.

- Jeg har ikke nogen problemer med politiets kontroller. Det er nok godt nok, at der er nogen, som holder os i ørerne. Men der er også andre områder, som trænger til kraftige forbedringer. De danske rastepladser er utroligt ringe, og hvem har lyst til at spise på et af motorvejscafeteriaerne – hver dag. Jeg kan godt forstå, at der er mange som bliver trætte af jobbet, når de ydre rammer er så dårlige, sagde John B. Thomsen ivrigt.

- Jeg er helt vildt glad for min 1. plads, og det er rart at få bekræftet, at man er god til det man går og gør til dagligt, sagde John B. Thomsen til sidst og røbede her endeligt en noget ujysk begejstring..

Trans Inform ønsker John B. Thomsen held og lykke i det svenske.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078