Fint forbrugstal med kraftig motor
Mixet med en kraftig motor, en god transmission samt en chauffør med en blød højre fod kan ses på brændstofforbruget
Af Finn Bjerremand
Vognmand Søren Hornbæk, der driver Søren Hornbæk Transport i Ullerslev, var blandt de første til at anskaffe sig en ny treakslet Volvo FH 16 660, der er lastvognen med den kraftigste serieproducerede motor, som kan købes i dag.
Mange vil umiddelbart tro, at det er dyrt i brændstof at anvende så stor en motor, når kørslen, som for Søren Hornbæks vedkommende altid er på fast vej. Men vognmandens opgørelse for den første lange periode giver faktisk et pænt resultat.
Høje gennemsnitsfart
Man skal tænke på, at vognen er i stand til, takket være den kraftige motor, at holde en høj gennemsnitshastighed. Vognmand Søren Hornbæk lægger da heller ikke skjul på, at han er godt tilfreds både med vognen som sådan og dieselresultatet.
- Den er knap nok kørt helt til, siger han til Trans Inform, så det er fint nok.
Målingen er foretaget i intervallet mellem 7300 km og op til 56.000 km.
Der er heller ingen tvivl om at kombinationen af en stor motor, den gode transmission i form af Volvos I-shift og en økonomisk chauffør, i dette tilfælde vognmanden selv, er med til at give gode resultater på brændstofforbruget.
Med den kraftige motor kan vognen nemlig køre med særdeles lave omdrejninger med en høj hastighed og derved undgå gearskift, der koster på brændstofs-kontoen.
Forbrug km/liter
Diesel 17224 2,83
AdBlue 574 85,05 3,33 AdBlue % af diesel
Antal km 48817
Total 17798 2,74 Diesel og AdBlue sum