Statsstøtte for 250 mio. euro til de tyske vognmænd er en realitet, men EU-Kommissionen bremser indirekte det tyske ønske om en mautbonus.
Af Lars Lassen
EU-Kommissionen affyrede i sidste uge et diplomatisk indpakket grundskud mod de tyske transportorganisationerns ønske om en såkaldt maut-bonus ordning.
- EU-Kommissionen undgår at tage stilling til det helt centrale spørgsmål i sagen om maut-bonusordningen, lød reaktionen fra en skuffet Prof. Karlheinz Schmidt, der leder brancheorganisationen Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL), som repræsenterer de tyske vognmænd.
Men reelt er EU-Kommissionens foreløbige kommentar til det tyske forslag om en maut-kompensationsordning klokkeklar.
Kommissionen godkender i princippet ideen om en delvis refusion af kilometerafgiften, blot der ikke gøres forskel på transportvirksomhederne – uanset deres nationalitet.
Dermed har Kommissionen indirekte spændt ben for det tyske oplæg, der i praksis vil begrænse refusionerne til tyske vognmænd.
En ordning, som EU-Kommissionen ikke kan godkende, da den vil være åbenlyst konkurrenceforvridende.
Tør øjnene
Hvis man skal tro BGL’s europæiske søsterorganisationer, som ITD og DTL i Danmark, så kan de tyske vognmænd dog godt tørre øjnene.
De er allerede sikret en statslig saltvandsindsprøjtning på 250 mio. euro i det kommende år. Dels via sænkningen af vægtafgiften og dels via en investeringsstøtteordning til køb af Euro5 lastvogne.
Men set med tyske øjne er det langtfra nok. Den tyske transportbranche blev lovet kompensationsordninger for sammenlagt 600 mio. euro årligt, da man vedtog maut’en.
Tyske transportorganisationer havde dengang påpeget, at kilometerafgiften på lastvogne over 12 tons, ville virke konkurrenceforvridende over for de tyske vognmænd på deres egen hjemmebane.
Det blev beregnet til et årligt tab på 600 mio. euro.
Men i EU har man haft en lidt anderledes opfattelse af tingene og en række tyske udkast til kompensationsordninger er blevet dømt ude af EU-Kommissionen, der mente, at de var i strid med EU’s forbud mod statsstøtte til kommerciel virksomhed.
EU-Kommissionen har dog accepteret, at Tyskland nedsætter vægtafgiften på lastvogne til EU’s minimumstakst (hvilket sparer tyske vognmænd for 150 mio. euro) og en investeringsstøtteordning til anskaffelse af miljøvenlige lastvogne over 12 tons. EU’s regler åbner en lille kattelem for netop miljøfremmende støtteordninger. Det betyder at Tyskland kan støtte køb af miljøvenlige Euro5 lastvogne.
30.000 til ny lastvogn
Detaljerne i den nye tyske investeringsstøtteordning, der træder i kraft 1. september, blev offentliggjort i midten af juli.
Ordningen betyder, at tyske vognmænd kan ansøge om statsstøtte til anskaffelse af lastvogne over 12 tons, hvis de opfylder emissionsnormerne efter Euro5 standarden eller den endnu skrappere EEV klasse 1-standard.
Støtten kan ydes på to måder.
Enten ved et lån til en særlig gunstig rentesats eller ved et direkte engangstilskud. Sidstnævnte består af et basistilskud på 2.550 euro (knap 20.000 kroner) per køretøj. Små og mellemstore virksomheder kan dog få yderligere tilskud – dog kan tilskuddet maksimalt udgøre 4.250 euro (godt 32.000 kroner) per køretøj.
Støtten ydes kun til køretøjer, der indregistreres første gang i Tyskland og køretøjet skal anvendes til godstransport. Køretøjet skal forblive indregistreret i Tyskland i mindst to år.
Støtteordningen løber indtil 30. september 2008 – hvor den formentlig afløses af en tilsvarende ordning – og forventes at udgøre en samlet saltvandsindsprøjtning til den tyske transportbranche på 100 millioner euro.
Bitter pille
Sammen med en sænkning af vægtafgiften svarende til 150 millioner euro betyder det, at de tyske vognmænd vil få lidt mindre end halvdelen af den maut-kompensation på 600 mio. euro årligt, som de blev lovet ved indførelsen af motorvejsafgiften på lastvogne.
I Tysklands nabolande betragtes Forbundsrepublikkens rundhåndede uddeling af 250 mio. euro (1,9 mia. kroner) til de tyske vognmænd, som en helt urimelig og konkurrenceforvridende statsstøtte.
Tilskudspillen er ikke blevet mindre bitter af, at Forbundsregeringen i Berlin finansierer støtten ved at hæve maut’en, som eksempelvis danske vognmænd er med til at betale.