23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vognmændene står mit hjerte nær

Selv om Michael Svane som erhvervspolitisk direktør i HTS har fået et langt bredere arbejdsfelt inden for transport, end da han stod i spidsen for DTL, er det alligevel vognmændene han nævner først, når han i forbindelse med sin 50 år fødselsdag kigger tilbage på karrieren – en løbebane der først og fremmest har overskriften transport.

Selv om Michael Svane som erhvervspolitisk direktør i HTS har fået et langt bredere arbejdsfelt inden for transport, end da han stod i spidsen for DTL, er det alligevel vognmændene han nævner først, når han i forbindelse med sin 50 år fødselsdag kigger tilbage på karrieren – en løbebane der først og fremmest har overskriften transport.

Af Finn Bruun

Han kom til det daværende Danske Vognmænd i 1995 fra Dansk Arbejdsgiverforening, hvor han som jurist beskæftigede sig indgående med EU og hurtigt fik stor respekt for vognmændene.

- Vognmændene står mit hjerte nær. De er praktikerne, som dag ud og dag ind får det hele til at rulle. De er dygtige, de ved hvor problemerne er, de skaber resultater med deres kreativitet og så har de holdninger og stolthed, siger Michael Svane.

Han lægger afgørende vægt på, at der er en nær forbindelse mellem ham som organisations-direktør og så de medlemmer, organisationerne er sat i verden for at betjene.

- Vi skal prøve at skabe rammerne, så transportvirksomhederne kan få de bedst mulige betingelser. Men vi skal ikke drive virksomhed. Det er firmaerne langt bedre til, fastslår han.

Og han lægger ikke skjul på, at der er mange udfordringer at tage fat på. Han har i alle årene kæmpet for at få forbedret det image, som vognmandserhvervet har fået trukket ned over hovedet, og som kan være en barriere for at blive taget alvorligt af politikerne og embedsværket. Og det er lykkedes for ham og andre at få skabt en helt anden respekt om erhvervet. I dag er transport i det hele taget en faktor, man må regne med, når der træffes store beslutninger i Danmark.

For ham ligger arbejdet i høj grad i at skabe politisk indflydelse. Han færdes scenevant i den politiske verden såvel som ved forhandlingsbordet, i delegationer, i EU-bureaukratiet, på internationale møder, i organisationerne – men han deltager lige så gerne i en generalforsamling i en lokal vognmandsforening, når der er tid til det.

- Jeg har ofte været med til disse lokale begivenheder, og sætter stor pris på at møde de engagerede mennesker, og min hustru Karen og jeg har også været med til festlige arrangementer bagefter. Det er virkelig noget, vi mindes med glæde. Det er dejlige mennesker, og jeg sætter stor pris på det, når jeg får en invitation til den slags generalforsamlinger, siger han.

Netop følingen for, hvad der foregår i virksomhederne er afgørende for hans indsats.

- Det er medlemmerne, det handler om. Og jeg kan lide at arbejde for politisk indflydelse, at få tingene til at hænge sammen, fortæller Michael Svane, som i øvrigt oplever, at de danske politikere og embedsmænd er seriøse og dygtige mennesker og langt bedre, end de ofte bliver opfattet som.

Måske politiker

Selv har Michael Svane så meget politisk tæft, at det kombineret med hans evner på en talerstol og hans store gennemslagskraft udadtil i forhold til presse og offentlighed, har givet ham ikke så få opfordringer til at blive Folketingskandidat eller stille op lokalt. Men han optræder ikke i partipolitisk sammenhæng.

- Jeg føler ikke, at det ville være rigtigt af mig som repræsentant for en organisation, hvis der i politisk sammenhæng kunne være tvivl om, hvem jeg repræsenterer, siger han - men afviser ikke, at han på et tidspunkt kunne finde på at gå ind i politik.

Michael Svane fremhæver, at der er mange mennesker og virksomheder i transporterhvervet som har gjort indtryk på ham og været med til at præge ham. Han nævner her en virksomhed, som DSV, der er udsprunget af et vognmands-initiativ, og har vokset sig til en international størrelse ud fra landevejstransporten. Og det samme gælder personerne bag – Kurt Larsen og Leif Tullberg.

- Tilsvarende imponeres jeg af en virksomhed som Frode Laursen, der virkelig har skabt noget inden for distribution. Kim Johansen har også gjort det godt, ligesom f.eks. firmaet Brogaard ved Holstebro, hvor parret bag har formået at udvikle virksomheden og tilpasse sig udviklingen. Sådan er det heldigvis mange steder.

I organisationsverdenen fremhæver han ”sine” formænd som direktør i DV og DTL.

- Jeg havde et fortræffeligt parløb med Kaj Nielsen, som jeg respekterer højt. Og det samme med Anker M. Jensen. Der blev skabt en robust platform.

Personligheder

- Og skal jeg nævne flere personligheder, så havde jeg det også fint med Henning Christiansen, da han var formand. Og med daværende FDE-formand K.E. Christesen, som pegede på mig, som den, der sammen med Jens Iwer Petersen, skulle forberede samlingen i DTL. Og når det gælder Jens Iwer, så har vi ofte være uenige, men respekten har aldrig været væk, siger Michael Svane, som også har et godt samarbejde med ITD-formand Mogens Therkelsen, som efter hans mening både driver en særdeles flot virksomhed og klarer formandskabet på en bedste vis.

Det vigtige for Michael Svane er at de enkelte dele inden for transport kommer til at hænge bedre samme, og han vil hellere se organisationen som et dynamisk samlingspunkt for de enkelte led end som en størrelse, der er sig selv nok.

- Det er ikke afgørende om, der er tale om en stor eller en lille virksomhed. Der er så mange fællesnævnere, at det langt overskygger forskellene, fremhæver han. Heller ikke skellet mellem de enkelte transportformer, mener han hører nutiden til. Transport er en tværgående disciplin, og så mener han, at også transportkøbere og transportudbydere i højere grad skal arbejde sammen om at skabe nogle fælles løsninger. For udfordringerne for dansk transport bliver store, siger han. Det springer i øjnene på ham, både som HTS-direktør og som ny formand for TØF – Transportøkonomisk Forening.

Som han ser det er kravene til infrastrukturen så store, at der skal massive investeringer til, hvis Danmark skal fastholde sin position i en globaliseret verden, så vi fortsat oplever vækst.

- Politikerne må op med den store pengepung. Der skal investeres milliarder i stor stil. Ikke en gang imellem, men hvert år, fastslår han.

Samling uomgængelig

- Derfor er det også vigtigt, at transportorganisationerne kan tale med én stemme, når de store beslutninger skal træffes. Ellers risikerer vi ikke at blive hørt. Det er nu, hvor der er så stor politisk interesse for transport, at vi skal gøre os gældende, siger Michael Svane.

som ikke er i tvivl om, at den nuværende situation hvor DTL befinder sig i én lejr (Dansk Erhverv) og HTS er gået i samarbejde med Dansk Industri ikke vil vare ved. En samling er uomgængelig

- Det dikterer nødvendighedens lov. Der er ikke andet at gøre, og spørgsmålet er for mig blot, hvilken tidshorisont vil taler om, siger han.

EU er også et felt, som i høj grad har hans bevågenhed. Dels tilbage fra tiden i DA, hvor han som jurist var med til at tilrettelægge politikken om den danske model med ansvar til arbejdsmarkedets parter. Mange beslutninger i EU får direkte betydning for dansk transport. Og derfor mener han, at der skal sættes ind på at få indflydelse også her.

Michael Svane stortrives i sin travle verden, og selv om han har en drøm omme i baghovedet om engang at fortsætte karrieren i international sammenhæng, har han ingen planer om at flytte sig foreløbig.

Social indsats

Som landmandsbarn fra Lolland er han vant til at tage fat og han overkommer det utroligste. Utallige bolde er i luften på én gang, for der skal ske noget. Men også når han kommer hjem: Familien – hustruen Karen og de tre sønner på 15, 19 og 22 og gravhunden Monty – er det centrale for ham. Men engagementet omfatter også den lokale fodboldklub, hvor han både spiller på ”senilholdet” og er formand, og en social indsats med integration i den lokale bokseklub. Det er for ham mere end et krydderi på tilværelsen. Det er en måde at yde et bidrag på, som han føler giver hans eget liv en ekstra dimension.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094