CMA CGM forstærker sin position
En frisk undersøgelse foretaget af d’AXS-Alphaliner viser, at det store franske linierederi CMA CGM har forbedret sin placering på listen over verdens fem største containerrederier.
Det fremgår ligeledes af undersøgelsen, der retter søgelyset mod perioden fra september 2005 til juli 2007, at tre rederier har haft fremgang, mens to har mistet terræn, - herunder verdens største, danskejede Mærsk Line.
Den flotteste præstation, fremgår det af studiet, står CMA CGM for, - det Marseille baserede rederi har således øget sin markedsandel med 47 procent, nemlig fra 4,9 til 7,2 procent og indtager dermed listens tredjeplads. Flådekapaciteten er i samme periode vokset til 801.762 TEU (338 skibe) fra tidligere 427.900 TEU (194 skibe).
Større skibeCMA CGM’s fremgang er sket sideløbende med Mærsk Line’s tab af markedsandele fra 18,2 til 16,2 procent, - og det selvom Mærsk Line i perioden har udvidet kapaciteten med 13,5 procent, hvilket de ansvarlige chefer på Esplanaden også har måttet stå til regnskab for. Mærsk Line benytter i dag færre men større skibe, og kapaciteten er steget med 14 procent fra 1,59 til 1,81 millioner TEU, mens antallet af skibe er faldet fra 569 til 510.
MSC, nummer to på verdensranglisten, har øget sin markedsandel fra 8,2 til 10 procent i samme periode.
Kapaciteten er steget fra 718.753 TEU i september 2005 til 1.119.934 TEU i dag. Evergreens markedsandel er vokset fra 5,1 til 5,5 procent, og flådekapaciteten udgør i dag 608.174 TEU (tidligere 442.564), hvilket alt i alt berettiger til en fjerdeplads, og Hapag-Lloyd, der rangerer på femtepladsen, har ligeledes øget sin flådekapacitet fra 399.810 til 486.440 TEU, men har så til gengæld måttet registrere, at markedsandelen er svundet ind, nemlig fra 4,6 til 4,4 procent.
Højere op på listenCMA CGMs succeshistorie startede i 1999 med fusionen af Compagnie Générale Maritime, etableret i 1977, og Compagni Maritime d’Affrètement (fra 1978) til CMA CGM med 78 skibe og 260.000 TEU lastekapacitet. I 2001 var selskabet nr. otte på verdensranglisten og allerede i 2003 avanceret til en femteplads med 338 skibe og 12.000 medarbejdere på verdensplan.
I foråret lagdes hjørnestenen til CMA CGM’s nye domicil i Port of Marseilles, hvor den 147 meter høje bygning med sine 64.000 kvadratmeter kontorer skal rumme 2.000 af de i alt 4.000 medarbejdere, der er beskæftiget i Frankrig. Hovedkontoret forventes at stå færdigt i tredje kvartal 2009.