23948sdkhjf

Mercedes mørke side

Mercedes GL 420 byder på overdådig komfort og næsten kriminel køreglæde.

Mercedes GL 420 byder på overdådig komfort og næsten kriminel køreglæde.



Af Lars Lassen

Hvis Mercedes GL blev sendt i kredsløb om jorden, ville den påvirke tidevandet i konkurrence med månen. Bilens egenvægt på 2,5 tons rækker i teorien ikke til den slags. Men når man bag rattet svæver ud af motorvejen, så er man ikke i tvivl.

Mercedes må have anvendt Dark Matter – usynligt stof i verdensrummet, som kun kan registreres på dets påvirkning af tyngdekraften – til konstruktionen af denne ’dødsstjerne’. Hvor skulle denne pragtfulde nederdrægtige Darth Vader fornemmelse, der griber selv en midaldrende motorjournalist, ellers komme fra.

Udefra ligner Mercedes GL ganske vist en civiliseret SUV i den pæne ende. En stor og lidt bisset en af slagsen - bevares. Men når man vækker V8 motorens 306 heste til live, så er man ikke i tvivl om, at det er krikker af den slags, som de tre ryttere fra Johannes Åbenbaring rider på.

Det rækker til at trække den store tunge Mercedes fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,6 sekunder, hvilket er nok til at give selv garvede bilister en åndelig mavepuster både første, anden og tredje gang.

Den variable Airmatic luftaffjedring, der også giver GL ekstra frihøjde og derfor talenter i terræn, kan også indstilles til mere sportslige løjer. Derfor har Mercedes GL også en undervogn og styretøj, der sammen med ESP-systemet, giver præcis kontrol over de mange kræfter og den uhyrlige masse.

Det eneste, der mangler for at gøre Ruler of the Universe følelsen fuldendt, er photon-torpedoer og warp-drive.

Topfarten er rigelige 230 kilometer i timen.

Alenlang udstyrsliste

Hvis der er opfundet noget, som der er værd at have i en bil, så findes det næsten med sikkerhed på listen over standardudstyr i Mercedes GL.

Gearkassen er en 7-trins automatgearkasse, der fint formår at styre kraftudvekslingen uanset kørestil og underlag. Gearet betjenes med en vippearm bag rattet.

Ud over ESP og ETS (elektronisk stabilitetsprogram og elektronisk traktionsstyring), består sikkerhedsudstyret af Airbags med flertrins-udløsning og sideairbags til fører og forsædepassager, samt vindues airbags til alle sæderækker. Der er naturligvis hastighedsafhængig servostyring, Hill Start Assistant og Downhill Speed Regulation

Klimaanlægget er zoneopdelt og styres af Mercedes Thermotronic automatik.

Bilen har – bortset fra den mindste model – en såkaldt Offroad Pro-teknikpakke (med totrins reduktionsgearkasse, ekstra differentialespærrer, modificerede luftfjedre med udvidet indstillingsområde for mere frihøjde, forstærket undervognsbeskyttelse).

Fartpilot, elektronisk startspærre og støjisolerede ruder hele veje rundt og kunstlæder indtræk er med til at fuldende indtrykket af overdådig luksus.

Overdådig firehjulstrækker

Mercedes har med GL bevist, at de mestrer luksusbilen uanset indpakning og det er svært at se, hvordan man kan begå en mere overdådig firehjulstrækker. Amerikanske Hummer ligner selv i custom-udgaver legetøjsblik ved siden af.

Selv om Mercedes GL kan levere kørekomfort i limousineklassen – og hvis man skal være realistisk et øjeblik – så er den blotte bevidsthed om man kører rundt i noget, der bedst kan lignes med et intergalaktisk stalinorgel helt ubetalelig. Ikke mindst fordi de mange stakler i deres kedelige motorkøretøjer også ved det, når de ser GL’eren fylde horisonten i bakspejlet.

Prisen på hvide plader nærmer sig 1,8 millioner kroner, men starter på den rigtige side af en million kroner på gule plader.

Fakta:

Testbilen: Mercedes GL 420CDI 4matic

Motor: V8 commonrail diesel

Ydelse: 306 hk/3600 o./min.

Moment: 700 Nm/2200-2600 o./min.

Topfart: 230 km/t.

0-100 km/t: 7,6 sekunder.

Brændstof: 8,5 km/liter (blandet kørsel)

Pris: ?????

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127