ITD ønsker at Danmark kopierer tysk støtteordning
Tyske vognmænd kan fra 1. september få op til 32.000 kroner i statsstøtte til køb af nye Euro5 lastvogne
Af Lars Lassen
Hvis en tysk vognmand efter 1. september køber en lastvogn med en af de miljøvenlige Euro5 motorer, står den tyske stat klar til at støtte købet med op til 32.000 kroner.
Den mildest talt kontroversielle tyske støtteordning, der i alt ventes at koste staten 100 mio. euro (lige ved 760 mio. kroner) vil sammen med en sænkning af vægtafgiften på lastvogne give den tyske transportbranche et samlet årligt statstilskud på 250 mio. euro (1,9 mia. kroner).
I de øvrige EU lande betragtes støtteordningen som urimelig konkurrenceforvridning.
Vognmandsorganisation ITD har tidligere krævet, at den danske regering protesterer mod ordningen i EU, hvor EU-Kommissionen har godkendt ordningen.
- Denne ordning er konkurrenceforvridende. Tyskerne kan kalde det, lige hvad de vil, og selv om de har fået lov til det her af EU-Kommissionen, så er faktum, at tyske vognmandsvirksomheder får en økonomisk fordel i forhold til konkurrerende vognmandvirksomheder fra Danmark eller et af de andre EU-lande, siger Anders Jessen, ITD for fortsætter:
- Sænkningen af vægtafgiften og tilskuddet til køb af Euro5 lastvogne giver sammenlagt tyske vognmænd et konkurrenceforvridende tilskud på 250 mio. euro. Det er en tyske enegang, der er i strid med EU’s principper og som vi simpelthen ikke kan have forståelse for, siger han.
Danske datterselskaber
Detaljerne i den kontroversielle tyske statsstøtte til køb af miljøvenlige lastvogne, blev endeligt offentliggjort i midten af juli. Ordningen betyder, at tyske vognmænd kan ansøge om statsstøtte til anskaffelse af lastvogne over 12 tons, hvis de opfylder emissionsnormerne efter Euro5 standarden eller den endnu skrappere EEV klasse 1-standard.
ITD’s modstand mod den tyske tilskudsordning, handler udelukkende om den urimelige konkurrenceforvridende effekt. - Vi har opfordret den danske regering til at indføre en tilsvarende støtteordning for danske vognmænd, der investerer i de meste miljøvenlige køretøjer til gavn for miljøet.
Støtten kan efter ordningen ydes på to måder. Enten ved et lån til en særlig gunstig rentesats eller ved et direkte engangstilskud. Sidstnævnte består af et basistilskud på 2.550 euro (knap 20.000 kroner) per køretøj. Små og mellemstore virksomheder kan dog få yderligere tilskud – dog kan tilskuddet maksimalt udgøre 4.250 euro (godt 32.000 kroner) per køretøj.
Støtten ydes kun til køretøjer, der indregistreres første gang i Tyskland og køretøjet skal anvendes til godstransport. Køretøjet skal forblive indregistreret i Tyskland i mindst to år.
Støtteordningen løber indtil 30. september 2008 – hvor den formentlig afløses af en tilsvarende ordning.
Tyske selskaber, der ejes af danske vognmænd, er også berettiget til støtten.
Brug kattelemmmen
ITD’s modstand mod den tyske tilskudsordning, handler udelukkende om den urimelige konkurrenceforvridende effekt.
- Vi har opfordret den danske regering til at indføre en tilsvarende støtteordning for danske vognmænd, der investerer i de meste miljøvenlige køretøjer til gavn for miljøet. Det har vi jo haft tidligere, da Euro3 motorerne kom på markedet. Inden Euro3 blev standard på alle nye lastvogne, så var der en periode på et eller to år, hvor danske vognmænd kunne få en økonomisk håndsrækning til anskaffelse af et moderne og miljøvenligt køretøj. Hvis danske vognmænd fik tilskud som deres tyske kolleger, så vil det være med til at forbedre miljøet for alle. Når tyske vognmænd har den mulighed, så bør danske vognmænd også have adgang til tilsvarende støtte, siger Anders Jessen, ITD.
Når EU-Kommissionen har godkendt den tyske støtteordning, selv om det virker konkurrenceforvridende, så skyldes det at EU’s regler har en indbygget kattelem, der tillader en begrænset offentlig støtte til miljøfremmende tiltag.