Flere miljøkrav til skibe
Den 11. august 2007 bliver der stillet skærpede krav til skibes udledning af emissioner af svovl, når de besejler Nordsøen og anløber EU-havne i området.
Kravene bliver identiske med dem, der siden 19. maj 2006 har været gældende i Østersøen, hvor den maksimale grænse for brændselsoliens indhold af svovl er reduceret fra de 4,5 pct., der er gældende globalt, til 1,5 pct. i disse såkaldte svovlemissionskontrolområder.
Fra den 22. november 2007 vil også skibe i transit i Nordsøen blive omfattet af kravene, og det skønnes, at kravene vil medføre en halvering af den mængde svovl, der udledes fra skibene i Nordsø-området, idet gennemsnittet af svovlindhold i den brændselsolie, som de større skibe anvender, er opgjort til ca. 3 pct. på verdensplan.
Før SkagenFor Danmark vil den kommende reduktion også have betydning, da belastningen af svovlemissioner fra skibe i alle danske farvande nu er reduceret. Hvor skibene siden maj sidste år har skullet skifte til en mere lav-svovlholdig brændselsolie ved passage af Skagen, skal dette nu allerede ske, når skibene sejler ind i den Engelske Kanal, oplyser Danmarks Rederiforening