23948sdkhjf

Tysk mautstøtte på plads

Reglerne for den nye og kontroversielle tyske støtteordning til køb af miljøvenlige lastvogne er nu offentliggjort.

Reglerne for den nye og kontroversielle tyske støtteordning til køb af miljøvenlige lastvogne er nu offentliggjort.



Støtteordningen er en del af den omstridte kompensationspakke, som tyske vognmænd blev lovet i forbindelse med indførelsen af maut’en. Ordningen, der træder i kraft 1. september, betyder at tyske vognmænd kan ansøge om statsstøtte til anskaffelse af lastvogne over 12 tons, der opfylder emissionsnormerne i Euro5 standarden eller den endnu skrappere EEV klasse 1-standard.

Lån eller tilskud

Støtten kan ydes på to måder. Enten ved et lån med et særlig gunstig rentesats eller ved et direkte engangstilskud. Sidstnævnte består af et basistilskud på 2.550 euro (knap 20.000 kroner) per køretøj. Små og mellemstore virksomheder kan dog få yderligere tilskud – dog kan tilskuddet maksimalt udgøre 4.250 euro (godt 32.000 kroner) per køretøj.

Støtten ydes kun til køretøjer, der indregistreres første gang i Tyskland og køretøjet skal anvendes til godstransport. Køretøjet skal forblive indregistreret i Tyskland i mindst to år.

Støtteordningen løber indtil 30. september 2008 – hvor den formentlig afløses af en tilsvarende ordning – og forventes at udgøre en samlet saltvandsindsprøjtning til den tyske transportbranche på 100 millioner euro.

Bitter pille

Sammen med en sænkning af vægtafgiften svarende til 150 millioner euro, betyder det at de tyske vognmænd vil få lidt mindre end halvdelen af den lovede maut-kompensation på 600 mio. euro årligt, som de blev lovet ved indførelsen af motorvejsafgiften på lastvogne.

EU Kommissionen har godkendt de tyske støtteordninger. Men i Tysklands nabolande betragtes et samlet årligt statstilskud på 250 mio. euro (1,9 mia. kroner) til de tyske vognmænd, som en helt urimelig og konkurrenceforvridende statsstøtte. Tilskudspillen er ikke blevet mindre bitter af, at Forbundsregeringen i Berlin finansierer støtten ved at hæve maut’en, som eksempelvis danske vognmænd er med til at betale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11