AMU trods læse-vanskeligheder
Transporterhvervets UddannelsesRåd (TUR) har set nærmere på, hvordan man i AMU-regi bliver bedre til at tage imod personer med svage faglige kvalifikationer
På initiativ fra TUR har Teknologisk Institut og konsulentvirksomheden Mærsk Nielsen HR gennemført udviklingsprojektet ”AMU – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder”. Der er netop lagt sidste hånd på rapporten, der sammenfatter de erfaringer, som de deltagende skoler – herunder AMU-FYN – har gjort sig. Her har man bl.a. haft gode erfaringer med at trække på AMU Hjælpemiddelservice og IT-rygsækken med blandt andet scanner og oplæsningsprogrammer.
Udbytte trods vanskeligheder- Arbejdsmarkedet har brug for alle i disse år, men mange mangler de rette kvalifikationer. Og her kommer arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) ind i billedet – de kan i høj grad bidrage til, at flere voksne får de faglige kvalifikationer via korte, faglige kurser, der er rettet mod et specifikt jobområde. Derved spiller AMU en stor rolle i bestræbelserne for at få alle med – også personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder, fremhæver Transporterhvervets UddannelsesRåd.
- For mange kortuddannede voksne er det en stor udfordring at deltage i uddannelsesaktiviteter, idet deltagerne på kurserne skal tilegne sig teoretisk viden – og dette kræver bl.a. læse- og skrivefærdigheder, som en del af deltagerne simpelthen ikke har. Det er derfor meget centralt at have fokus på, hvordan uddannelserne kan tilrettelægges, så deltagere med læse- og skrivevanskeligheder også kan få det fulde udbytte af kurserne, fremhæver TUR.