Nej til radikal lastbil-straf
Straffeaktioner over for lastbiler er ikke svaret på trafikproblemerne, siger HTS i en kommentar til det seneste trafikudspil fra den radikale Martin Lidegaard.
- Martin Lidegaard bevæger sig altid fra et udgangspunkt, hvor det handler om at sætte ind over for lastbilerne. Lastbilerne er synlige og fylder meget i dansk og europæisk transport – ganske enkelt fordi lastbilerne er den transportform, der hvad angår fleksibilitet og tidsmæssige krav til leveringer er de øvrige transportformer overlegne, lyder kommentaren fra HTS’ Michael Svane som fastslår, at ”straffeaktioner” over for lastbilerne ikke er svaret.
- Ganske enkelt fordi det er at ”straffe” de transportkøbende virksomheder og de øgede omkostninger til transport vil belaste danske virksomheders internationale og europæiske konkurrencekraft.
Alle – også Europa-Kommissionen har efterhånden forladt den tankegang, som Martin Lidegaard gør sig til talsmand for.
Ingen transportform kan undværesEuropa-Kommissionen taler i dag om ”co-modality” - nemlig en politik, der skal skabe og sikre det bedst mulige samspil mellem de enkelte transportformer. I Danmark tales om intermodalitet, og det er gennem det optimale samspil mellem de enkelte transportformer, at vi kan klare de meget store vækstprognoser i forhold til såvel trængsel, miljø, energi og klimapolitik.
- Min pointe er, at transportarbejdet vil vokse os alle over hovedet, og at vi i det perspektiv ikke har råd til at undvære en eneste transportform. En anden pointe er, at der skal satses markant på at fjerne hindringerne for at udnytte samspillet mellem de enkelte transportformer samtidig med at den enkelte transportform udvikles.
KombiterminalerI den sammenhæng er det meget fornuftigt at udbygge kombiterminalerne i Danmark. Her er der klart behov for nye og bedre rammevilkår, siger Michael Svane om advarer mod blindt at overflytte gods til jernbanen i Danmark eller i EU som helhed. Det kræver under alle omstændigheder massive investeringer i jernbaneinfrastrukturen. Blot som reminder viser europæiske undersøgelser, at det europæiske vejnet er plaget af flaskehalse på 10 % af vejnettet. Det tilsvarende tal er for jernbaneinfrastrukturen 20 procent, siger Michael Svane og understreger, at HTS er åben over for en fordomsfri drøftelse af virkemidler i relation til at komme trængselen til livs.
- Erfaringerne fra Schweiz er rigtige, men til den historie hører også den kendsgerning, at Schweiz er et stort transitland for gods mellem Nord og Syd i Europa, siger Michael Svane.