Havne ønsker højere ambitionsniveau
Trods tilfredshed med hovedtrækkende i Transport- og Energiministeriets rapport om danske havnes rolle i den nationale og internationale infrastruktur, så ønsker havnene en endnu større og krævende rolle i fremtidens godstransport
Brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer de kommunalt ejede, danske erhvervshavne havde i går inviteret tre markante trafikpolitikere fra Christiansborg til en ’opsang’ på Køge Havn. Baggrunden er den rapport "Danske havne til fremtidens transportløsninger, Dansk havnestrategi 2025", som Transport- og Energiminister Flemming Hansen har netop udsendt.
Danske Havnes formand, borgmester Uffe Steiner Jensen, Fredricia, bød velkommen og udtrykte stor tilfredshed med strategirapporten. Især det faktum, at rapporten udpeger havnene til regulære transportcentre vækker tilfredshed.
- Men vi vil gerne have lov til at løfte endnu større opgaver. Danske havne har præsteret en betydelig værditilvækst siden kommunerne overtog de statsejede havne i 2000. Det udvikling vil vi gerne have lov til at fortsætte i fremtiden og vi er sikre på, at vi har de forudsætninger, der skal til for at være en drivende part i udviklingen af den danske godstransportsektor, sagde Uffe Steiner Jensen.
HavnetjenesterHavnedirektørerne Thomas Elm Kampmann, Køge Havn og Skandinavisk Transportcenter, og Preben Reinhardt, Frederikshavn Havn, præsenterede deres havne og de udviklingsmuligheder og udfordringer, der ligger i de kommende år.
Fælles for de tre havneindlæg, var ønsket om en liberalisering af havnenes muligheder for at yde skibsrelaterede tjenesteydelser. Alle understregede, at der er vandtætte skotter mellem de kommunale ejeres økonomi og havnens uanset havnenes ejerform.
- Krydssubsidiering vil simpelthen ikke kunne forekomme, sagde Uffe Steiner Jensen.
ModulvogntogDe tre folketingsmedlemmer var Martin Lidegaard, Det radikale Venstre, Flemming Damgaard Larsen, Venstre, og Magnus Heunicke.
Modulvogntogene spillede en betydelig rolle i debatten mellem havnefolk og politikere.
Martin Lidegaard fastslog, at modulvogntogene kun bliver rullet ud i hele Danmark, hvis skib og tog fortsat skal være konkurrencedygtige i forhold til modulvogntogene.
- Der er jo ikke megen fidus ved modulvogntog, hvis vi sætter miljøgevinsten til ved at modulvogntogene udkonkurrerer endnu mere miljøvenlige transportformer ved at tage gods fra tog og skib, sagde Martin Lidegaard.