Det danske hold fra Skifter opnåede en flot tredjeplads
Et svensk hold løb med førstepladsen i VISTA konkurrencen, som er Volvos ultimative udfordring for service- og værkstedsfolk med tusindvis af deltagere verden over – En kompetenceudviklende global kamp om service
Af Finn Bjerremand
Kun et sølle halvt point skilte det danske hold fra at blive nr. to i den netop afholdte VISTA-konkurrence. Andenpladsen gik til et tysk hold.
En tredjeplads er dog en flot præstation, når man tænker på hvor mange deltagere, der har været med.
Der var nemlig mange dygtige konkurrencedeltagere i den sidste og afgørende finale, som blev afholdt i Göteborg. Hver teststation var delt op i to områder, så man hele tiden kunne have to hold, der konkurrerede på samme tid.
Et israelsk hold som hele tiden fulgte det danske hold, opnåede kun en niende plads. På en af stationerne var israelerne meget tidligt færdig. Det gav ekstra sved på panden hos det danske hold, der kæmpede bravt.
Holdet nåede dog at blive færdig inden tiden løb ud. Efterfølgende viste det sig til stor glæde for det danske hold, at det israelske hold ikke havde løst opgaven fuldstændigt.
Hos den jyske Volvo lastvognsforhandler SKIFTER LASTBIL A/S kan man godt være meget stolt af den flotte placering til team Ninety Nine, der fik adgang til finalen som nordiske mestre - og nu kan prale af at være nummer tre på verdensplan.
Kvaliteten må i øvrigt være høj på Volvos værksteder her i Norden, for fire ud af de fem bedste hold var Norden.
Det siger noget om situationen.
30 år med globalt VISTAVISTA har efterhånden en lang historie bag sig. Faktisk startede den første VISTA mekaniker konkurrence helt tilbage i 1957, og i år er det 30 år siden, at konkurrencen blev global. Det var i 1977, hvor konkurrencen samtidig fik navnet VISTA, der står for Volvo International Service Technical Association.
I løbet af de mange år der er gået, er der meget, der er forandret. I dag er VISTA åben for alle medarbejdere hos en Volvo-forhandler eller Volvo Serviceværksted.
Den teoretiske runde består af 30 spørgsmål, der dækker alle aspekter i forhold til et serviceværksted. Spørgsmålene er fordelt på ca. 50 procent lastvognsteknik, 15 procent busteknik, 25 procent om reservedele samt 10 procent på administrative spørgsmål.
Masser af konkurrencerI år har der været 3245 teams fra 68 lande med 12.858 deltagere som deltagere i startfasen. Disse deltagere har anvendt i alt ca. 270.000 træningstimer. Siden har der været regionale konkurrencer mellem 13 forskellige regioner, hvor der til sidst er 30 teams som er endt i Vista Finalen. I alt er der 28 deltagerhold fra 24 forskellige lande, som kommer fra fem forskellige verdensdele ved den seneste Vista konkurrence, som netop er blevet afholdt i Göteborg. Deltagerne er kommet fra stort set hele verden, bortset fra det nordamerikanske marked.
Årsagen til det sidste skal ifølge Volvo Lastvagnars VD Staffan Jufors, søges i, at Volvos lastvogne på det nordamerikanske marked, teknisk skiller sig væsentligt ud fra de øvrige Volvo-markeder. Det er bl.a. på vigtige områder som det elektriske m.v. at der er store forskelle på de Nordamerikanske Volvo lastvogne og så dem, der kører på de øvrige markeder.
Staffan Jufors sagde på et pressemøde i Göteborg, at VISTA bidrager til at højne imaget for lastvognsmekanikerne og hjælper med til at gøre det nemmere at rekruttere nye medarbejdere til Volvos serviceværksteder.
Det kan være svært at få nye medarbejdere, men Volvo har det på dette område lettere end mange af sine konkurrenter.
Mere kompetenceFormålet med konkurrencen er at styrke medarbejdernes kompetence på f.eks. fejlsøgning, fordi det drejer sig om at få fundet fejlen og få den udbedret så hurtigt som muligt, så kunden kan få sin lastvogn ud at køre igen. Dermed gavner det i den sidste ende kunderne.
Selve konkurrencen ved finalen i Göteborg bestod i et forløb med 14 teststationer, hvor holdenehvert sted havde 15 minutter til løsning af en konkret opgave.
Hvis opgaven var løst korrekt og man havde afsluttet inden udløbet af de 15 minutter talter tidsfaktoren med i vurderingen.
Men var opgaven løst forkert, blev der ingen points. Teststationerne omfatter både konkrete fejl på lastvogne, som opgaver ved mere laboratorieprægede miljøer.