SAS Gruppen præsenterede midt i juni sine planer for fremtidens luftfartsselskab. Det betyder et stærkt nordeuropæisk fokus i ruteudviklingen og frasalg af en række non-core virksomheder.
Af Herbert Nielsen
Salgsskiltet bliver nu sat op ved SAS’ ejerandele i selskaber som Grønlandsfly, bmi og Spanair. Men også virksomheder som SAS Ground Services, SAS Technical Services og handlingselskabet Spirit skal vurderes med henblik på eventuelt frasalg.
Det hele skal bidrage til en konsolidering af SAS inden for fire år, så der bliver råd til blandt andet at investere i flyflåden.
Stort set alt bliver endevendt, og flagskibe som SAS’ nuværende prangende hovedkontor ved Frösundavik i Stockholm bliver fraflyttet til fordel for et billigere domicil tæt på Arlanda.
Hvad med SAS CargoPå listen over kommende tiltag og mulige frasalg finder man dog - i hvert fald for tiden - ikke SAS Cargo.
- SAS ønsker at fokusere på kerneforretningsområderne. Dette inkluderer også fragt. I første omgang bruges de kommende seks måneder på at vurdere mulighederne for frasalg af både SGS og Spirit, siger Ulrik Marschall, SAS Cargo kommunikationschef.
- Hvis det besluttes at frasælge Spirit, vil det naturligvis påvirke SAS Cargo, da de fleste medarbejdere er ansat i denne del af virksomheden. Men selve fragtforretningen fortsætter, siger Ulrik.
Og sådan står sagerne i dag. Men – det kan jo ændre sig..