Endelig et godt år for Intercontainer
Den tværnationale jernbaneoperatør Intercontainer, der er specialist i uledsagede kombitransporter i Europa, er i sit nye regnskab kommet i plus efter en større omstrukturering
Efter en længere periode med problemer, har den Basel-baserede intereuropæiske jernbanegods-operatør fået plus på bundlinjen. Således viser det netop fremlagte 2006-regskab et overskud på 2,9 mio. euro i klar modsætning til underskuddet året før.
Overskuddet fremkommer selv om godsmængderne var lavere i 2006 end i 2005, hvor man midt på året gik væk fra at trafikere de vesteuropæiske korridorer.
Det er således satsningen på kernemarkederne, som har givet bonus. Det vil sige Schweiz, Øst/Sydøsteuropa og SNG-landene.
Adm. director Franz Böni forklarer, at der har været tale om den mest omfattende omstrukturering i Intercontainers 40-årige historie. Især har selskabet har succes på ruter som Holland/Italien og Tyskland/Schweiz i Vesteuropa og Tyskland/Østrig/Rumænien, Grækenland og Tyrkiet samt ruter til SNG-landene.
Større effektivitet
Den gennemsnitlige afstand pr. TEU var 1 procent højere end året før, og det er et resultat af fokuseringen på langdistance transporter og nichetransporter i Europa.
Den 31. december 2006 bestod Intercontainers vognflåde af 2,397 enheder til transport af containere og veksellad. Det er færre end året før, men betyder til gengæld en højere loadfactor på heltogene.
Der var også positive resultater for Intercontainer (Scandinavia) AB I Göteborg med udvidelse af den svenske markedsandel i 2006. Der tilbydes service til det svenske hjemmemarked via hub’en i Eskilstuna, som har 15 tog-gennemgange dagligt.
For i år venter Intercontainer bade stigende omsætning og et overskud, som dog bliver lidt lavere end I 2006.